عینک آفتابی مناسب فرم صورت
عینک آفتابی

ترفندهای انتخاب انواع عینک آفتابی مناسب فرم صورت

عینک آفتابی مناسب فرم صورت را می توانید با چند ترفند ساده انتخاب کنید. برای اینکار لازم است ابتدا فرم صورت خود را بشناسید. عینک آفتابی یکی از جذاب ترین اکسسوری های موجود در استایل است و با انتخاب صحیح آن می توانید استایلتان را تکمیل کنید. در این مقاله از کومولایف به شما یاد خواهیم داد چگونه فرم صورتتان را بشناسید تا به کمک آن بتوانید مناسب ترین عینک آفتابی را انتخاب کنید.

عینک شیک پسرانه - عینک آفتابی مناسب فرم صورت

نحوه تشخیص فرم صورت

قبل از این که بخواهیم عینک مناسب برای فرم صورت را پیدا کنیم، باید فرم صورتمان را تشخیص بدهیم. برای تشخیص فرم صورت باید اجزای صورت خود را اندازه‌گیری کنید. برای این منظور هم فقط به متر، کاغذ، مداد و آینه نیاز دارید. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. مقابل آینه بایستید. برای اندازه‌گیری فاصله‌ی گونه‌ها، یک سر متر را در زیر گودی چشم قرار دهید. آن را از برآمدگی بینی رد کنید و به گودی چشم دیگر برسانید. عدد روی متر را بخوانید و یادداشت کنید.
  2. سپس باید فک خود را اندازه بگیرید. متر را در زیر گوش قرار دهید و تا وسط چانه بیاورید. عدد به دست آمده را ضرب در 2 کنید و روی کاغذ بنویسید.
  3. برای اندازه‌گیری پیشانی، متر را در پهن‌ترین قسمت، بین ابرو و خط موی سر قرار دهید و از یک سمت به سمت دیگر امتداد دهید. اندازه را یادداشت کنید.
  4. در آخر طول صورت را اندازه بگیرید. از وسط خط مو شروع کنید و از روی بینی عبور دهید و به چانه برسانید. عدد بدست آمده را یادداشت کنید.

نحوه تشخیص فرم صورت - عینک آفتابی مناسب فرم صورت

حالا با اعدادی که به دست آورده‌اید می‌توانید فرم صورت خود را مشخص کنید:

  • اگر طول صورت نصف عرض آن باشد یعنی صورت شما بیضی شکل است.
  • اگر طول صورت بیشتر از عرض آن باشد یعنی صورت مستطیلی دارید.
  • اگر قسمت گونه‌ها پهن و پیشانی باریک و هم‌اندازه با پهنای فک باشد یعنی صورت لوزی دارید.
  • اگر طول و عرض صورتتان یکی و زاویه‌دارتر است یعنی صورت مربعی دارید.
  • اگر فک لاغر و گونه و پیشانی پهن دارید یعنی صورتتان قلبی است.
  • اگر طول و عرض صورت با هم برابر است و پهنای پیشانی و فک هم شبیه به هم هستند یعنی صورت گرد دارید.

انواع فرم صورت - عینک آفتابی مناسب فرم صورت

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب فرم صورت

برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر می‌توانید توضیح مربوط به هر کدام از انواع فرم صورت را در ادامه بخوانید.

عینک آفتابی مناسب صورت بیضی

صورت‌های بیضی شکل درواقع دارای گونه‌های کشیده‌تر و چانه باریک‌تر از سایر انواع فرم‌ها هستند. به همین علت فریم‌هایی که تکمیل کننده گونه‌های کشیده و چانه باریک باشند، گزینه مناسبی برای صورت بیضی خواهند بود.

در واقع عینک دودی برای صورت بیضی باید تعادل را در صورت برقرار کند. به همین علت فریم‌هایی که موجب کشیده‌تر نشان دادن فرم صورت می‌شوند، تعادل صورت را برهم می‌زنند و به هیچ وجه گزینه مناسبی جهت استفاده به شمار نمی‌روند.

تنظیم عینک کج و بد فرم ؛ تنظیم دسته ها و قاب عینک

عینک آفتابی مناسب فرم صورت بیضی

اگر می‌خواهید این تناسب را حفظ کنید، از فریم‌های عینک با عرض زیاد استفاده کنید. عینک‌هایی که فریم آن‌ها نه خیلی باریک باشد نه خیلی پهن. عینک‌های کلاب‌مستر، ویفرر، خلبانی، چندضلعی، پروانه‌ای، مستطیل و مربع شکل برای صورت‌های بیضی عالی به نظر می‌رسند.

عینک آفتابی مناسب صورت گرد

این فرم صورت به همان نسبت از گونه تا گونه عریض است تا از پیشانی تا چانه. این افراد اکثرا دارای پیشانی کوتاه و خط فک منحنی و بدون زاویه هستند.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت گرد

اگر می‌خواهید چهره شما باریک‌تر یا کشیده‌تر به نظر بیاید، از عینک‌هایی با فریم زاویه‌دار و باریک استفاده کنید. از نظر انتخاب فریم هم هرچه عینک جنس فلزی‌تر و شکل باریک‌تری داشته باشد، به صورت حالت کشیده‌تری خواهد داد.

عینک‌های خلبانی، پروانه‌ای، مربع و مستطیل شکل برای این فرم صورت‌ها فوق‌العاده خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت مربع

صورت‌های مربعی‌شکل، خط فک تقریبا مستقیم و قوی دارند. عرض پیشانی آن‌ها تناسب خوبی با عرض گونه تا گونه‌ی آن‌ها دارد و می‌توان گفت طول و عرض چهره‌ی ‌آن‌ها به نسبت برابر خواهد بود.

اگر می‌خواهید چهره‌ی مربعی به نظر کشیده‌تر نمایان شود یا زاویه‌ی خط فک زیاد به چشم نیاید، از عینک‌هایی با فریم باریک استفاده کنید؛ عینک‌هایی که عرض بیشتری به نسبت طول دارند و فرم منحنی خوبی داشته باشند.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت مربعی

توجه داشته باشید که انحنا در فرم عینک از زاویه‌دار بودن چهره‌ی شما کم خواهد کرد. عینک‌هایی با فریم خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، بیضی، گربه‌ای و پروانه‌ای شکل برای چهره‌هایی با فرم مربعی، مناسب خواهد بود.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت مستطیل

چهره‌های مستطیلی کشیدگی بیشتری نسبت به عرض صورت دارند. اکثرا فاصله‌ی گونه تا خط فک زیاد است و  بینی کشیده‌ای دارند. اگر می‌خواهید این کشیدگی را به حداقل برسانید و تناسب زیبایی را به نمایش بگذارید، از عینک‌هایی که دارای فریم با عمق بیشتر هستند استفاده کنید.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت مستطیل

عینک‌هایی با دسته‌ی زیبا و تزیین‌شده، برای این افراد عالی خواهد بود و به عرض چهره‌ی آن‌ها می‌افزاید. پل عینک هرچقدر کمتر باشد، بینی را کوتاه‌تر نمایان می‌سازد. برای این نوع از فرم صورت هم بهتر است از عینک‌های زاویه‌دار استفاده نشود و فریم‌هایی مانند خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، چندضلعی، گربه‌ای، بیضی و پروانه‌ای شکل به نظر عالی خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت لوزی یا الماسی

نادرترین نوع صورت، الماسی‌ها هستند. صورت‌های الماسی طول چشم و خط فک باریکی دارند و البته گونه‌هایی به‌نسبت عریض که ممکن است برجسته هم به نظر آید.

فواید عینک آفتابی ؛ 17 دلیل برای استفاده از عینک آفتابی

عینک آفتابی مناسب فرم صورت لوزی

برای این دسته از افراد عینک‌هایی با جزئیات زیاد و خطوط متمایز پیشنهاد می‌شود. فریم‌های بدون لبه و گربه‌ای را حتما امتحان کنید. فریم‌های خلبانی، گرد، گربه‌ای و بیضی‌شکل برای صورت‌هایی با فرم لوزی یا الماسی جلوه‌ی زیادی خواهند داشت.

این مدل از عینک‌ها عرض گونه تا گونه را کمتر به نمایش می‌گذارند و تمرکز را از چانه‌ی زاویه‌دار آن‌ها برمی‌دارد.

عینک آفتابی مناسب صورت مثلثی

مثلث می‌تواند به دو صورت باشد، راس مثلث به سمت بالا یا بالعکس. در صورت پایین بودن راس مثلث بهتر است این فرم از صورت را در کنار مدل قلبی (که در پایین توضیح داده می‌شود) بگذاریم.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت مثلثی

اما فرم‌های صورت مثلثی با راس به سمت بالا، عرض پیشانی باریکی داشته و فاصله‌ی بین گونه تا گونه با چانه نسبتا زیاد است. برای اینکه عرض قسمت بالایی چهره را بیشتر جلوه دهیم، می‌توانیم عینک‌هایی با فریم تزیین‌شده یا با جزئیات بیشتر در نیمه‌ی بالایی فریم را امتحان کنیم.

فریم‌های گربه‌ای که از دو طرف قسمت بالای عینک کشیدگی زیبایی را به نمایش می‌گذارند، گزینه‌ی مناسبی خواهند بود. همچنین عینک‌هایی با فریم خلبانی، کلاب‌مستر، بیضی، چندضلعی یا مستطیل شکل تناسب بهتری روی این نوع چهره‌ها ایجاد خواهند کرد.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت قلبی

صورت‌های قلبی یا مثلثی با راس به سمت پایین، با پیشانی عریض و چانه‌ای زاویه‌دار شناخته می‌شوند. در صورت‌هایی با فرم قلبی یک انحنای کوچک در پیشانی قرار گرفته که چهره را کاملا شبیه به یک قلب نمایان می‌کند.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت قلبی

فریم‌هایی با رنگ‌های روشن و نیمه‌ی عریض پایین یا استایل بدون فریم برای این افراد توصیه می‌شود. بهتر است فریم عینک آن‌ها خط مستقیم در قسمت بالا نداشته باشد، بنابراین فریم‌های خلبانی، چندضلعی، گرد، مربع، پروانه‌ای، ویفرر و حتی تا حدودی مستطیل شکل هم عالی خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب فرم صورت لاغر و استخوانی

در زیر مدل‌هایی را معرفی کرده‌ایم که بیشترین تناسب را با صورت‌های استخوانی دارند:

 عینک آفتابی مناسب صورت استخوانی

  • عینک آفتابی خلبانی: مدل خلبانی اولین بار توسط برند مشهور ری‌بن وارد بازار شد. اما بعد از آن به دلیل محبوبیت زیاد این فریم، دیگر برندها نیز به طراحی عینک خلبانی پرداختند. این مدل عینک یکی از بهترین گزینه‌ها برای صورت‌های لاغر است.
  • عینک کلاب مستر: از دیگر عینک‌های مناسب برای صورت لاغر است. این عینک‌ها که معمواً مربعی هستند در بالا فریم دارند و در زیر عدسی عینک هیچ حاشیه یا فریمی وجود ندارد. البته در برخی مدل‌ها یک قاب نازک فلزی قسمت زیر عدسی را پوشانده است.
  • مدل ویفرر: از دیگر عینک‌های مناسب صورت لاغر است چون این عینک‌ها شکا مربعی دارند و لاغری صورت را پنهان می‌کنند.
  • عینک مستطیلی: با پهنای خود باعث می‌شود تا کشیدگی و استخوانی بودن صورت‌ها لاغر خیلی به چشم نیاید.
گران ترین عینک آفتابی دنیا را چه برند هایی تولید می کنند ؟

عینک آفتابی مناسب برای بینی بزرگ

در زیر انواع عینک‌هایی را معرفی کرده‌ایم که برای بینی‌های چاق و بزرگ مناسب هستند:

عینک آفتابی مناسب صورت پهن

  • عینک آفتابی با لنزهای پهن و عریض: بهترین و مناسب‌ترین مدل عینک آفتابی برای بینی بزرگ، مدلی است که عدسی‌های پهن، کشیده و دور از هم دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا بینی کوچک‌تر دیده شود.
  • عینک فریم بزرگ و پهن: هر چه فریم عینک طبی بزرگ‌تر و پهن‌تر باشد، بینی شما کوچک‌تر دیده خواهد شد.
  • فریم‌های استات، کائوچویی و پلاستیکی: بسیار بهتر از نمونه‌های فلزی برای کوچک نشان دادن بینی بزرگ هستند. زیرا فضای بیشتری از صورت را احاطه می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند تا بینی کوچک‌تر به‌نظر برسد.
  • عینک با فریم مربعی: برای کوچک نشان دادن بینی پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید عینک طبی مربعی یا مستطیلی بروید.
  • عینک آفتابی با رنگ تیره: هر چه رنگ فریم عینک تیره‌تر و اندازه آن بزرگ‌تر باشد، بینی شما کوچک‌تر دیده خواهد شد.
  • عینک با قاب‌های مزین به جواهرات یا نقش‌ونگارهای تزئینی: جواهرات، طرح گل یا نقش‌ونگارهای برجسته‌ی روی عینک باعث می‌شوند تا توجه‌ها به جای اجزای صورت فرد، به خود عینک معطوف شود. در نتیجه، بزرگی بینی دیده نمی‌شود.

به هیچ عنوان عینک طبی گرد برای بینی‌های بزرگ انتخاب نکنید. به این خاطر که گردی فریم باعث ایجاد خطای دید و بزرگ‌تر دیده شدن بینی می‌شود.

چه رنگی برای عینک من بهتر است ؟

عینک آفتابی مناسب رنگ پوست

رنگی را برای عینکتان انتخاب کنید که به رنگ صورت شما بیاید. اگر شما صورت و پوست سفیدی دارید بهتر است از رنگ‌های تندی مانند قرمز، قهوه‌ای، آبی و مشکی استفاده کنید.پوست صورتتان سفید نیست پس به سراغ فریم‌هایی با رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری بروید.

اگر می‌خواهید عینک‌های رنگی انتخاب کنید بهتر است عینک خود را بنا به رنگ مویی که دارید انتخاب کنید تا‌ هارمونی رنگ‌هایی که به کار برده اید متناسب شود.

کدام رنگ فریم عینک آفتابی مناسب شماست ؟

انتخاب فریم عینک بر اساس رنگ چشم

عینک آفتابی پلنگی - عینک آفتابی مناسب صورت

رنگ چشم برای انتخاب فریم عینک دومین نکته‌ای است که باید حتما به آن توجه داشت. کسانی که چشمانی رنگی دارند باید فریم عینک را در رنج همان رنگ چشمان خود انتخاب کنند.

برای مثال اگر فردی چشمانی آبی دارد می‌تواند رنگ‌های بنفش، یاسی، طوسی و آبی را انتخاب کند. افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند می‌توانند از فریم‌هایی با رنگ‌های خردلی، عسلی، قهوه‌ای و حتی مشکی را انتخاب و خریداری کنند.

انتخاب عینک با توجه به رنگ مو

۱- برای موهای سفید، فریم های با رنگ آبی و قرمز کم رنگ مناسب می باشد.

۲- افراد با موهای ضخیم و تیره می توانند از فریم های تیره تر و جذاب تر استفادهنمایند ولی افراد با موهای نازک و روشن بهتر است از فریم های ظریف و با رنگ روشن استفاده کنند چرا که یک عینک تیره و جذاب بر روی صورت فردی با موهای روشن و نازک جلب توجه بسیار بیشتری نسبت به صورت شخصی که دارای موهای تیره و ضخیم است می نماید.

مدل جدید عینک آفتابی زنانه - عینک آفتابی مناسب صورت

۳- در ارائه فریم های فلزی، افراد با موهای بلوند، قهوه ای روشن و قرمز می توانند از فریم طلایی رنگ استفاده کنند و افراد با موهای سفید از فریم نقره ای رنگ. افرادی که دارای رنگ موی تیره یا مشکی هستند از هرکدام از این رنگ ها می توانند استفاده نمایند. برای شخصی که دارای موهای سفید کمی در اوایل میانسالی است، استفاده از فریم نقره ای رنگ تاکید بیشتری بر موهای سفید فرد کرده و وی را مسن تر جلوه می دهد بنابراین در اینگونه افراد استفاده از فریم با رنگ تیره تر توصیه می شود.

رنگ‌ عینک

عینک آفتابی مردانه - عینک آفتابی مناسب صورت

رنگ‌های مناسب فصل‌های بهار و تابستان که توسط کمپانی مشهور پنتون تعیین شده‌اند
پس از تعیین سرد یا گرم بودن فریم عینک ، باید رنگی را انتخاب کنید که متناسب صورتتان باشد. به‌طور مثال، برای صورت‌هایی که رنگ گرم دارند، فریم‌هایی به رنگ خاکی، طلایی، هلویی، نارنجی، زغالی، قرمز آتشین، بلوند لاکی و آبی پررنگ انتخاب‌های هوشمندانه‌تری بشمار می‌آیند.

برای رنگ‌های سرد، بهترین رنگ فریم عینک، مشکی، نقره‌ای، قهوه‌ای، توسی-آبی، صورتی، آبی، یشمی و کهربایی است.

نکاتی که هنگام خرید عینک باید به آن توجه کنید

سر خوردن عینک

اندازه قاب به عرض آن اشاره دارد که اگر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، می تواند روی بینی شما سُر بخورد یا فشار ایجاد کند. البته اگر به دنبال ظاهر خاصی هستید، می توانید این قانون را نادیده بگیرید. به عنوان مثال، عینک‌های شیک چشم گربه ای یا پروانه‌ای، تا حدودی اندازه بزرگتری دارند در حالی که عینک‌های نیکلی کوچکتر هستند.

دلایل اهمیت خرید عینک آفتابی اصل را بدانید !

عینک آفتابی زنانه شیک - عینک آفتابی مناسب صورت

عرض پل مهم است

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید عینک آفتابی مناسب فرم صورت باید به آن دقت کنید عرض پل است. عرض پل کوتاه ترین فاصله بین شیشه‌های عینک است و از شیار لبه داخلی یک شیشه تا شیار لبه داخلی شیار دیگر اندازه گیری می شود. چرا این قطعه کوچک اینقدر مهم است؟ برای اینکه عینک خوب جا بیفتد و روی بینی شما قرار بگیرد.

پل عینک باید متناسب با عرض بینی شما باشد. اگر عینک درست روی بینی شما ننشیند، می تواند باعث عوارض جانبی ناخوشایندی مثل سردرد شود. همین‌طور بهترین و کامل‌ترین عملکرد بصری هم آسیب می بیند.

چون در صورت لیز خوردن عینک مرکز نوری هم می‌لغزد. بنابراین پل عینک درست و اندازه روی بینی شما قرار بگیرد نه سفت و محکم نه شل و لغزان! برای اطمینان از اینکه عینک‌‌تان درست سرجایش قرار بگیرد موقع خرید حواستان باشد که عینکی انتخاب کنید که پدهای قابل تنظیم در قسمت پل داشته باشند.

عینک آفتابی جدید - عینک آفتابی مناسب صورت

عرض و ارتفاع شیشه عینک

این آیتم مربوط به میدان دید شماست. با قاب کوچک میدان دید شما تا حدودی محدود می شود ولی نباید خیلی هم بزرگتر از صورت‌تان باشد. قاعده کلی این است که ابروها همچنان قابل مشاهده باشند.

اما یک استثنا وجود دارد: عینک آفتابی! ابروها اغلب عمداً برای محافظت بهتر در برابر نور خورشید پنهان می‌شوند. لنزها در عریض‌ترین و بالاترین نقطه اندازه‌گیری می‌شوند و نقطه وسط شیشه عینک جای ایده‌آلی است برای اینکه شما از آنجا نگاه کنید.

خرید عینک آفتابی - عینک آفتابی مناسب صورت

دسته‌های عینک ؛ عینک آفتابی مناسب فرم صورت

طول دسته‌ها بخش عمده‌ای از راحتی عینک شما را تعیین می کنند. اگر فضای زیادی داشته باشد و بلند باشد، درست نمی‌ایستد و اگر کوتاه باشد عینک خیلی سفت می‌نشیند و در نتیجه فشار و سردرد و مشکلات سینوسی ایجاد می‌کند.

 ضخامت قاب عینک

چشم‌های شما چه دوربین باشند چه نزدیک‌بین، هر چه شماره چشم شما بیشتر باشد باید قاب عینک ضخیم‌تری انتخاب کنید. چون هرچه شماره چشم‌تان بالاتر باشد لنز ضخیم‌تری خواهید داشت. می توانید قاب های ظریف را برای شماره چشم‌های پایین‌تر انتخاب کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *