تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل
عینک آفتابی

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل | کدام مناسب تر است ؟

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل چیست؟ آیا کاربرد های متفاوتی دارند؟ چگونه تشخیص دهیم کدام برای ما مناسب تر است؟ در این بخش از کومولایف به بررسی تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل پرداخته ایم. این مقاله را تا پایان دنبال نمایید.

عدسی بلوکنترل چیست ؟

خورشید منبع اصلی نور آبی است. در صورت حضور در فضای آزاد، در معرض تابش این نور قرار می‌گیرید. اما ، این تنها منبع نور آبی نیست. دستگاه‌های الکترونیکی مثل رایانه، گوشی تلفن همراه، تلویزیون،لامپ‌های ال‌ای‌دی و فلورسنت این نور را تولید می‌کنند.

عینک طبی - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

خیلی از افراد به دنبال عدسی بلوکنترل یا بلوکات هستند تا از میزان آسیب نور آبی بکاهند. عدسی  بلوکنترل نوعی فیلتر است که در عدسی قرار می‌گیرد.هدف از تعبیه آن مانع شدن از عبور نور آبی است که از صفحه‌های دیجیتالی تابیده می‌شود. این عینک ها به عینک کامپیوتر هم معروف اند.

اگر طی روز از دستگاه‌های الکترونیکی نامبرده استفاده می‌کنید، عدسی بلوکنترل کمک می‌کند دید بهتری داشته باشید.همچنین چشم شما کمتر خسته می‌شود و از فشار زیاد بر آن جلوگیری می‌شود.

عدسی بلوکات چیست ؟

پوشش ضد نورآبی یا عدسی بلوکات همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از رسیدن نور آبی به صورت کامل جلوگیری می‌کند.

نور مرئی به سه نور قرمز آبی و زرد به عنوان رنگ‌های اصلی تقسیم می‌شود. رنگ آبی در طول موج بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر قرار می‌گیرد و معمولاً تجهیزات الکترونیکی مانند صفحه کامپیوتر، صفحه گوشی هوشمند و حتی نور محیط در ایجاد چنین نوری نقش دارند. قرار گرفتن چشم در معرض این نور آبی می‌تواند باعث خستگی و خواب آلودگی شده و حتی در برخی از تحقیقات بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا به این نور ربط داده شده است

بهترین جنس عدسی عینک آفتابی

این در حالی است که وجود عدسی بلوکات منجر به ایجاد یک سد محکم در برابر ورود نور آبی شده و در نتیجه چشم تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد. این لنزها هم برای شب و هم برای روز مناسب هستند و از صدمه دیدن چشم جلوگیری می‌کنند.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

اگر به عکس زیر دقت کنید، به طور تقریبی از 380nm تا 480nm نور قابل مشاهده با چشم رو نور آبی تشکیل میده! هنگامی که شما نور آبی با هر رنجی رو روی عدسی  بلوکات  بیاندازید متوجه میشید، عدسی به طور کامل اونو فیلتر میکنه. ولی وقتی شما همون عدسی رو استفاده میکنید هیچ تغییری در دیدن احساس نمیکنید! چون رنگ های دیگه همچنان سرجاشونن و فقط نور آبی مضر فیلتر میشه.

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل نه تنها در کاربرد آنها بلکه در ساختارشان نیز مشهود است. این دو نوع عدسی­ در ساخت عینک‌های طبی کاربرد فراوان دارند. آگاهی نسبت به تفاوت‌های اساسی عدسی­های بلوکات و بلوکنترل  در انتخاب آنها برای کاربرانی که لازم است از عینک استفاده کنند، ضروری است.

نور آبی اصلی ترین دلیل استفاده از عدسی ­های بلوکات و بلوکنترل

نور آبی در پرتوهای نور خورشید و همچنین نورهای ساطع شده از لوازم الکتریکی و دیجیتالی وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت که چه در محیط‌های سر باز و چه در حریم امن خانه نور آبی سلامت چشم شما را تهدید می‌کند.

لنز بلوکات - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

به خصوص با گسترش ساعات استفاده از تلفن‌های همراه، ابزارهای دیجیتالی و اینترنتی شدن بیشتر امور روز به روز این تهدید بزرگ و بزرگتر می‌شود. این نور دارای طول موج کوتاه و انرژی بالایی است. نور آبی جلوی شبکیه تجمع کرده و به تدریج وارد آن می­شود.

راز محبوبیت عینک آفتابی امین حیایی چیست ؟

در نتیجه این اتفاق فشار مضاعف به چشم اعمال می‌گردد.. اگر چشم شما مدام در معرض تابش نور آبی باشد، دچار عوارضی مانند آب مروارید، خشکی چشم و بیماری دژنراسیون ماکول خواهد شد. عدسی­های بلوکات و بلوکنترل عدسی­هایی هستند که مانع رسیدن این نور به چشم می­شوند.

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

عدسی بلوکنترل

دارای فیلتر نور آبی میباشد، دارای پوشش شفاف بر روی  دو سطح عدسی است،که مانع از بازتاب نور و بازتاب آن به درون چشم میشود ،این عدسی ها طول موج ( ۳۸۰ تا ۴۵۰ ) نانومتر را به داخل چشم راه نمیدهد،و در عین حال نورهای آبی دارای طول موج ( ۴۵۰ تا ۵۰۰ ) نانومتر که برای سلامتی لازم و ضروری،است را به داخل چشم هدایت میکند .

عدسی بلوکات

بین ۹۳ تا ۹۷ درصد مانع رسیدن طیف های مختلف نور آبی به داخل چشم میشود ،که در نتیجه باعث مختل شدن ریتم شبانه روزی بدن می شود،مواد بازدارنده در داخل بافت عدسی وجود دارد و UV این عدسی ها ۴۲۰ میباشد .


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل از نظر کاربرد

کاربرد عدسی­های بلوکات

عدسی­های بلوکاتمانع ایجاد سوزش، قرمزی و خستگی چشم شده و در نتیجه از ایجاد سردرد در کاربر جلوگیری می‌کند. این نوع عدسی می­تواند نورهای خیره کننده را کاهش و کنتراست را افزایش دهد. عدسی بلوکات باعث  بهبود بینایی  و حفظ  سلامت چشم می­شود.

کاربرد عدسی بلوکنترل

استفاده از عدسی­های بلوکنترل علاوه برکنترل عوارضی مانند خستگی چشم مانع ایجاد حالت تهوع ناشی از استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال می‌شود. از دیگر کاربردهای عدسی­های بلوکنترل ایجاد کنتراست بالا و افزایش قابل توجه کیفیت دید کاربر است.

عینک آفتابی خوب تمام این 9 ویژگی را دارد !

تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل از نظر کیفیت متریال

عینک طبی زنانه - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

عدسی­ های بلوکات

عدسی­های بلوکات نوع مونومر باکیفیتی دارند. مونومر مشخصه­ مولکولی است که باعث ایجاد استحکام در شیشه و پلاستیک
می­شود.

عدسی بلوکنترل

عدسی­های بلوکنترل عدسی­هایی معمولی هستند، البته با کوتینگ یا پوشش بلوکنترل. کوتینگ لایه رنگی و ضد انعکاسی است که سطح  لنز را پوشش می­دهد. از مشخصه­ های فنی این عدسی ایجاد کنتراست بالا، شفافیت عالی، داشتن ته رنگ زرد و کوتینگ آبی رنگ است.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

برای من بلوکات بهتر است یا بلوکنترل؟

  • کاربران عینک‌ با عدسی بلوکات: استفاده از عینک‌هایی که دارای عدسی­های بلوکات هستند به اشخاصی توصیه می­شود که
    مجبور هستند در طول شبانه روز  بیشتر از 6 تا 8 ساعت با
    دستگاه ­هایی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، نمایشگر تلفن همراه و دیگر وسایل دیجیتالی کار کنند.
  • کاربران عینک‌هایی با عدسی بلوکنترل: اشخاصی که طی شبانه روز 2 الی 3 ساعت با کامپیوتر و دیگر دستگاه ­های دیجیتالی کار می­کنند و بیشتردر فضای باز و در معرض نورآبی خورشید قرار می­گیرند، بهتر است از عدسی‌های بلوکنترل استفاده کنند. برای اشخاصی که در زمینه کارهای گرافیکی فعال هستند، عدسی بلوکنترل انتخاب بهتری است. کاربرانی که مشخصاً عینکی هستند و طی شبانه روز عینک به چشم دارند نیز، بهتر است از عدسی­های بلوکنترل استفاده کنند.

برندهاي با كيفيت عدسي بلوكنترل

من تا حالا عدسی چینی و کره ای ندیدم که بلوکنترل باشه ، اکثرا بلوکات هستند و کوتینگ روی سطح عدسی سبز رنگ هست ، بلوکنترل ها بیشتر توی عدسی های تحت لیسانس و اورجینال دیده میشه و من چندتاشون رو اینجا میگم !

عیک بلوکنترل - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

عدسی زایس

زايس عدسي هاي بلوكنترل خود را به 2 حالت – بلوپروتکت و دوراويژن ارائه ميكند که حالت عدسی دوراویژن کمترین انحراف رنگ را دارد و مناسب استفاده از صبح تا شب میباشد و عدسی بلو پروتکت بصورت تخصصی روی کامپیوتر تمرکز دارد .

8 مدل عینک آفتابی مناسب بینی بزرگ را بشناسید !

عدسی های هویا

عدسی بلو پروتکت هویا ژاپن با ضریب فشردگی 1.5 با پوشش HVLL و دارای 3 سال گارانتی ارائه خدمات است ( البته گفتی است که شرکت خیلی پایبند نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد )

عدسی رودن اشتوك

این شرکت آلمانی محصولات بلوکنترل خود را در ضریب شکست های 1.50 و 1.60 بنام نت لاین عرضه میکند که از کیفیت و پوشش بسیار خوبی برخوردار هست و قیمت مناسبی نیز دارد – روی سطح این عدسی حک خاصی وجود ندارد و پاکت و خود عدسی نشان اورجینال بودن آن است .

بلوکات چیست - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

عدسی کداک

محصولی امریکایی که در سنگاپور تولید میگردد و رقیب عدسی نت لاین هست و روی سطح عدسی وقتی که با دهان بخار ایجاد میکنید KL ظاهر میگردد .

عدسی توکای ژاپن

کاملا ژاپنی است و در بسته بندی سلفونی عرضه میگردد و کارتی که مشخصات مشتری روی آن قید شده است همراه عدسی وجود دارد ، تکنولوژی بالا و مقاومت بالای آنتی رفلکس از ویژگی های بارز این عدسی میباشد.

شرکت توکای مدعی است از ماده ای بنام لوتئین که ماده ای است که در مواد غذایی زیادی از جمله زرده تخم مرغ و ذرت یافت می شود و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی، پوستی و قلبی دارد را محافظت میکند و در نتیجه باعث ارتقاء بینایی شما میشود.

عدسی دایول ایتالیا

دایول یک عدسی بلوکنترل ( پوشش روی سطح ) + بلوکات ( در داخل منومر عدسی هنگام قالب گیری ) هست که ترکیب 2 عدسی در یک عدسی میباشد و دارای کیفیت بسیار بالای میباشد بطوریکه بیشترین محافظت را دارد !

8 مدل عینک آفتابی مناسب صورت لاغر که پر طرفدار هستند

نتیجه

اولویت اول در انتخاب این دو نوع عدسی , بطور حتم استفاده از عینک بلوکنترل میباشد .

عینک زنانه - تفاوت عینک بلوکات و بلوکنترل

اما بواسطه ی قیمت بالایی که دارد , بعضی افراد ترجیح میدهند از بلوکات استفاده نمایند : عدسی بلوکات فقط جلوی شدت نور آبی را میگیرد..این عملکرد در خیلی از گوشی های هوشمند،بنام Eye Comfort یا راحتی چشم وجود دارد و با فعال کردن آن متوجه خواهید شد که رنگ صفحه نمایش شما کمی زرد رنگ میشود،اتفاقی که با عدسی های بلوکات نیز دیده میشود : دلیل آن , حذف نور آبی است..این واکنش در عدسی های بلوکنترل کمتر دیده میشود.

اگر میخواهید در تمامی ساعات روز ، این عینک روی‌ صورت شما باشد ، بهتر است از عدسی بلوکنترل استفاده نمایید تا کیفیت دید بهتری داشته باشیم.

در نظر داشته باشید عدسی های بلوکات جلوی انرژی بالای اشعه ی فرابنفش را نمیگیرد.

! توجه !

بعضی افراد از این مسئله شکایت دارند که :

با عدسی های بلوکات , شفافیت و کیفیت لازم را در دید ندارند( البته زمانی که با عدسی های معمولی مقایسه میشود ) مثلا وقتی به یک دیوار سفید نگاه میکنند , با عدسی های بلوکات کمی زرد رنگ دیده میشود .

علت این اتفاق بسیار ساده است ، و آن این است که : عدسی بلوکات بخش عمده ایی از رنگ آبی را حذف کرده است . و ما برای داشتن بهترین کیفیت دید .. نیاز به تمامی رنگ ها را داریم،در عدسی های بلوکنترل این اتفاق ظعیف تر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *