نگهداری از بند چرم ساعت
ساعت مچی

9 ترفند نگهداری از بند چرم ساعت و نحوه تمیز کردن آن

نگهداری از بند چرم ساعت نسبت سایر بند ها به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. چند عامل وجود دارند که باعث آسیب رسیدن به بافت چرم و در نتیجه کاهش عمر آن می شوند. در این مقاله از کومولایف به این عوامل پرداخته ایم و روش های تمیز کردن بند چرم ساعت را به شما یاد داده ایم.

ساعت دسته چرم مردانه - نگهداری از بند چرم ساعت

چرا ساعت مچی بند چرمی نیازمند مراقبت بیشتری است ؟

چرم یک ماده منحصربه‌فرد است که برای نظافت آن به مراقبت‌های خاصی احتیاج است. استفاده‌ی مدام از ساعت بند چرمی و به‌طورکلی لباس چرمی معمولاً همراه با عرق و آلودگی همراه است و ازآنجاکه چرم در کل به رطوبت حساس است می‌تواند به‌مرورزمان باعث از بین رفتن بند چرمی ساعت شود.

این ماده همچنین به عناصر دیگری مانند نور مستقیم خورشید یا گرما حساس است و می‌تواند باعث ترک‌خوردگی شود. بنابراین اگر می‌خواهید بوی خوش چرم بند ساعتتان را همراه با ظاهر و درخشندگی آن را حفظ کنید بهتر است نکات زیر را برای تمیز کردن بند چرمی ساعت مچی خود رعایت کنید.

انواع چرم مورد استفاده در ساعت های بند چرمی

چرم ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: چرم های طبیعی، چرم های نیمه مصنوعی، چرم های مصنوعی. تفاوت اساسی چرم طبیعی و مصنوعی در جنس آنها است. چرم طبیعی از پوست حیوانات مانند گاو تولید می شود.

چرم طبیعی

چرم طبیعی را می توان با کیفیت ترین چرم دانست. چرم طبیعی از لایه ی بالایی پوست حیواناتی مانند گاو تولید می شود. ضخامت چرم طبیعی از چرم های دیگر بیشتر است. بنابراین دوام بیشتری نسبت به چرم های مصنوعی دارد. در عوض کار با چرم طبیعی برای تولید کننده ها سخت تر است و زمان بیشتری می خواهد.

ساعت دسته چرم زنانه - نگهداری از بند چرم ساعت

منابع چرم طبیعی

چرم استفاده شده در ساعت مچی شما باید از منبعی اخلاقی تامین شده باشد. حال اخلاقی بودن منبع تولید چرم به چه معنا است؟

گرچه گاو ها بزرگترین منبع تولید چرم هستند اما صنعت ساعت سازی برای تامین چرم از منابع دیگری نیز استفاده می کند که برخی از آنها عبارت اند از:

گوسفند ها، خوک ها، بز ها، گاو میش، مارها، تمساح، شتر مرغ، استینگر ها و …

اما چرا تهیه چرم از یک حیوان غیر اخلاقی است، اما درباره ی حیوان دیگر اینگونه نیست؟

سایر موارد استفاده از یک حیوان را در نظر بگیرید. اگر حیوان را به عنوان مثال برای استفاده از گوشت آن ذبح کنند و چرم آن حیوان فقط محصولی جانبی به شمار آید منبع شما اخلاقی است. اما اگر یک حیوان صرفا به علت تولید چرم از پوست آن کشته شود منبع شما غیر اخلاقی است. به عنوان مثال تولید چرم از گاو اخلاقی اما تولید چرم از یک مار غیر اخلاقی است.

ساعت مچی مناسب سایز مچ رو اینجوری انتخاب کن


ساعت مچی کومونو


ساعت مچی کومونو

چرم نیمه مصنوعی

چرم های نیمه مصنوعی از ضایعات چرم طبیعی تولید می شوند. با قیمانده ی چرم های طبیعی با چسب پلی اورتان مخلوط می شوند تا الیاف این ضایعات به هم بچسبند. سپس برای ایجاد بافتی طبیعی تر یک پوشش از پلی اورتان به آن اضافه می شود. در چرم های نیمه مصنوعی ۱۰ تا ۲۰ درصد از جنس تولید شده چرم طبیعی است.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی از پلیمر پلاستیک ساخته می شود. سپس از موم، رنگ یا پلی اورتان برای ایجاد رنگ و بافت مستحکم تر استفاده می شود. برخی از چرم های مصنوعی نیز صد در صد گیاهی هستند.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی - نگهداری از بند چرم ساعت

تفاوت چرم های مصنوعی و طبیعی در ساعت های بند چرمی

با وجود انواع مختلف چرم در بازار تشخیص تفاوت بین آنها هنگام خرید ساعت بند چرمی، از اهمیت زیادی برخورد دار است. دانستن تفاوت میان انواع مختلف چرم به شما کمک می کند تا بفهمید جنسی که خریداری می کنید چه کیفیت و کارایی دارد.

تفاوت هزینه ها

هنگام مقایسه ی این سه نوع چرم یکی از تفاوت های اصلی، قیمت آنها خواهد بود. چرم طبیعی گران ترین نوع چرم است زیرا از پوست حیوانات تولید می شود و همچنین تولید آن سخت تر است. چرم مصنوعی ارزان تر از چرم طبیعی است اما قیمت بیشتری نسبت به چرم های نیمه طبیعی دارد.

علت این موضوع آن است که تولید چرم مصنوعی از چرم طبیعی آسان تر است. چرم نیمه مصنوعی ارزان ترین نوع چرم است. زیرا نسبت به بقیه ی چرم ها نازک تر است و از باقیمانده غیر قابل استفاده چرم طبیعی تولید می شود.

تفاوت طول عمر

چرم طبیعی از طول عمر بسیار طولانی برخورد دار است. زیرا به مرور زمان ترک نمی خورد و پوسته پوسته نمی شود. چرم مصنوعی اما به اندازه ی چرم طبیعی ماندگار نیست. به مرور زمان ترک می خورد و پوسته پوسته می شود.

چرم مصنوعی بر خلاف چرم  طبیعی در برابر لکه ها مقاوم است. چرم های نیمه مصنوعی از آنجایی که بسیار نازک هستند کاملا شبیه کاغذ هستند. در نتیجه حتی امکان دارد که بشکنند و خراش بخورند. چرم نیمه مصنوعی در برابر نور خورشید کم رنگ شده و به طور کل به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود.

پس به طور کل چرم طبیعی از چرم مصنوعی و چرم مصنوعی از چرم نیمه مصنوعی مقاوم تر است. پس اگر بخواهید بر اساس طول عمر بند چرمی ساعت خود را انتخاب کنید چرم های طبیعی در اولویت قرار دارند.

ساعت مردانه بند چرمی - نگهداری از بند چرم ساعت

تفاوت های ظاهری

چرم های طبیعی از لحاظ ظاهری کاملا متفاوت هستند. رنگ های چرم طبیعی محدود است و چرم های طبیعی ساختاری ثابت دارند. چرم های طبیعی بر خلاف چزم های مصنوعی بافت نرم دارند. از لحاظ ظاهری گاهی اوقات چرم های مصنوعی می توانند شبیه به چرم های طبیعی باشند یعنی تولید کنندگان با رعایت نکاتی می توانند ظاهر چرم های مصنوعی را تا جایی شبیه به چرم های طبیعی کنند که برای مبتدیان غیر قابل تشخیص باشد.

ساعت مچی خلبانی انتخابی برای خاص پسندان

ولی در این بین چرم های نیمه مصنوعی از لحاظ ظاهری به راحتی قابل تشخیص هستند. بافت چرم های نیمه مصنوعی بسیار نازک است در نتیجه ظاهر آنها معمولا ساختار یکدستی ندارد. چرم های نیمه مصنوعی سبک های متنوع تری نسبت به چرم های طبیعی دارند که در هنگام خرید یک ساعت با بند چرم طبیعی شما این تنوع را مشاهده نمی کنید.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومو

برای جلوگیری از آسیب رسیدن و نگهداری از بند چرم ساعت چه باید کرد؟

نگهداری از بند چرم ساعت در مقابل رطوبت

یکی از مواردی که باعث خرابی بند چرمی ساعت شما می‌شود رطوبت است. یکی از راه‌های حفاظت چرم در برابر رطوبت، استفاده از اسپری ضد آب است. البته به هیچ وجه نباید بند چرمی ساعت در معرض رطوبت قرار بگیرد. رطوبت، حتی اگر به میزان خیلی کم هم باشد، باعث تغییر شکل و تغییر رنگ چرم می‌شود. پس حتما قبل از شستن دستها و یا دوش گرفتن ساعت را از دست بیرون بیاورید.

نگهداری از بند چرم ساعت در برابرآفتاب

بند چرمی نباید در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد، زیرا باعث خشک شدن و شکنندگی آن می‌شود.

تهویه هوا

چرم باید در جای خشک و خنک نگهداری شود، همچنین نباید بند چرمی را داخل کیسه پلاستیکی نگهداری کرد، به دلیل اینکه باعث از بین بردن تمام فضای تنفسی چرم شده و به چرم آسیب وارد می‌شود.

نگهداری از بند چرم ساعت در مقابل اجسام تیز

مراقب باشید بند ساعت چرمی با اجسام تیز و برنده تماس پیدا نکند، به این دلیل که، هرگونه بریدگی و آسیبی که به آن وارد شود، قابلیت تعمیر شدن را ندارد و در نهایت، مجبور به تعویض بند ساعت می‌شوید.

انواع بند چرم ساعت - نگهداری از بند چرم ساعت

نگهداری از بند چرم ساعت در برابر کشیدگی

کشیدگی، فرم بند چرمی را از بین می‌برد و دیگر نمی‌توان آن را به فرم اولیه برگرداند. پس مراقب باشید که هیچ وقت بند ساعت چرمی را درحالت کشیدگی قرار ندهید.

عدم استفاده از مواد شوینده

از هیچ گونه صابون و مواد شوینده، برای پاک کردن بند چرمی ساعت استفاده نکنید. به این دلیل که، مواد شیمیایی، روغن‌های طبیعی موجود در چرم را از بین برده و باعث خشکی و ترک خوردن بند چرمی می‌شود.

رفع خیسی چرم برای نگهداری از بند چرم ساعت

هنگام خیس شدن ساعت چرمی، آن را در دمای اتاق قرار دهید تا به مرور زمان خشک شود. به هیچ وجه نباید برای از بین بردن خیسی، آن را کنار آتش، زیر آفتاب یا نزدیک بخاری قرارداد. خشک شدن چرم از این طریق ساختار شیمیایی آن را تغییر می‌دهد و باعث ترک خوردگی بند ساعت چرمی می‌شود.

انواع جنس استیل ساعت مچی و بهترین نوع آن

عدم استفاده مداوم

به دلیل رعایت نکات بهداشتی و کمک به طول عمر بند چرمی ساعت، لازم است قبل از انجام هر نوع فعالیت ورزشی، ساعت را از دست خود خارج کنید. هم‌چنین برای دوام بیشتر، به طور مدام آن را در دست نکرده و شب‌ها آن را از دست درآورید، تا چرم فضای تنفس داشته باشد.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومو

عوض کردن مداوم بند برای نگهداری از بند چرم ساعت

بند ساعت را به‌طور مرتب عوض کنید.شما میتوانید با استفاده از بندهایی با سیستم تعویض بند آسان، بند ساعت را به‌راحتی عوض کنید.معمولاً این سیستم بر روی اکثر بندها وجود دارد و به شما کمک میکند کهبه راحتی بند ساعت خود را با سایر لباس‌هایتان ست کنید همچنین عمر مفید بند ساعت شما نیز بالا میرود.

نحوه‌ی تمیز کردن ساعت بند چرمی

ابتدا بند ساعت را جدا کنید .

جدا کردن بند ساعت از آن درواقع روشی برای محافظت از قاب ساعت در برابر آن و یا هرگونه مواد شوینده است و برای تمیز کردن بند ساعت دستتان بازخواهد بود.

ساعت شیک مردانه - نگهداری از بند چرم ساعت

چرم را با یک پارچه‌ی خشک پاک کنید .

پیش از استفاده از هرگونه ماده‌ی شوینده و مایعات بهتر است ابتدا بند چرمی ساعت را با یک پارچه‌ی خشک مثل پارچه‌ی میکرو فایبر تمیز کنید تا گردوخاک و هرگونه آلودگی که ممکن است باعث خط و خش روی بند شود زدوده شود.

بند را با صابون یا مایعی که برای شستن چرم مناسب است بشویید .

مهم است که به یاد داشته باشید که در این مرحله  از غوطه‌ور کردن بند چرمی در آب شوینده‌های مایع اجتناب کنید چون به بند آسیب خواهد رساند. در عوض می‌توانید یکپارچه‌ی میکرو فایبر تمیز را مقداری آب یا صابون یا هر شوینده‌ای که برای چرم مناسب است را کمی نمدار کنید و به‌آرامی روی بند چرمی ساعت بکشید و آن را تمیز کنید.

صابون را از روی بند بشویید .

برای این کار پارچه‌ی میکرو فایبر آغشته با شوینده را زیرآب جاری به‌خوبی بشویید تا تمام صابون آن از بین برود، سپس آن را روی بند چرمی ساعت بکشید تا تمیز شود. مطمئن شوید که اثری از ماده‌ی شوینده یا مایع شیمیایی روی بند ساعت باقی نماند.

ساعت مچی بند چرمی قهوه ای - نگهداری از بند چرم ساعت

اجازه دهید تا بند ساعت خشک شود .

بعد از تمیز کردن بند چرمی ساعت آن را در هوای آزاد، درجایی که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد قرار دهید تا خشک شود. ضمناً بهتر است از سشوار و حرارت مستقیم برای خشک‌کردن بند ساعت اجتناب کنید.

چه رنگ ساعت مچی بخریم که با تمام استایل ها ست شود ؟

مراقبت‌های ویژه را فراموش نکنید .

بعد از خشک شدن بند، می‌توانید از نرم‌کننده‌ی مخصوص چرم و لباس‌های چرمی یا مخصوص جواهرات استفاده کنید تا بند چرمی ساعت نرمی و زیبایی خود را حفظ کند. برای این منظور چند قطره نرم‌کننده را روی یک پارچه‌ی میکرو فایبر تمیز و خشک بریزید و با ظرافت آن روی سطح بند چرمی ساعت بکشید.

نکته: نرم‌کننده‌ی مخصوص مبل چرمی یا اقلام صنعتی به لحاظ فرمولاسیون شیمیایی برای پوست مضر هستند بهتر است از این مواد استفاده نکنید.

چگونه از بوی نامطلوب بند چرمی ساعت جلوگیری کنیم ؟

اولین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از هرگونه بوی نامطبوع، اجتناب از بستن ساعت بند چرمی در هنگام انجام هرگونه فعالیت شدید است. ازآنجاکه چرم منافذ زیادی دارد ، هرگونه مایعی را که با آن برخورد کند، ازجمله عرق ناشی از تمرین سخت را جذب می‌کند. می‌توانید در هنگام تمرین بند ساعت  خود را با یک‌بند پلاستیکی عوض کنید. این کار نه‌تنها از ایجاد بوی نامطلوب جلوگیری، بلکه طول عمر چرم را نیز افزایش می‌دهد و ظاهر زیبای آن را حفظ می‌کند.

ساعت دسته چرم قهوه ای - نگهداری از بند چرم ساعت

طول عمر بند های چرم طبیعی

در جواب این سوال که عمر بند های چرم ساعت های مچی چقدر است باید بگوییم که یک بند چرم با کیفیت عالی حدودا دو تا سه سال عمر می کند. البته این در حالتی است که شما به صورت روزانه از ساعت مچی خود استفاده نکنید. اگر بخواهید هر روز ساعت خود را به دستتان ببندید، بعد از ۱ سال باید بند ساعت خود را تعویض کنید.

هرچند وقت یک‌بار باید ساعت بند چرمی را تمیز کنیم ؟

اگر به دنبال یک روال معمول برای تمیز کردن بند چرمی ساعت هستید که اغلب از آن استفاده می‌کنید ، یک توصیه خوب این است که بند را هفته‌ای یک‌بار تمیز کنید.. برای تمیز کردن بند، مراحل بالا را به‌جز مرحله‌ی نرم‌کننده دنبال کنید.

نرم‌کننده چرم برای استفاده گاه‌به‌گاه در نظر گرفته‌شده است. مثلاً اگر یک جلسه‌ی کاری مهم یا یک مهمانی رسمی پیش رو دارید می‌توانید برای زیباتر و نو شدن ساعت بند چرمی خود از نرم‌کننده‌ی استفاده کنید. همچنین اگر در آب‌وهوای گرم یا مرطوب زندگی می‌کنید، ممکن است بخواهید بند ساعت چرم خود را بیشتر به دلیل تعریق پاک کنید. در این صورت می‌توانید به‌دفعات از یکپارچه‌ی خشک برای تمیز کردن آن کمک بگیرید.

ساعت مچی صفحه مشکی بند چرمی - نگهداری از بند چرم ساعت

ساعت بند چرم بهتر است یا ساعت بند استیل ؟

اگر برای مناسبت های رسمی تر یا قرار های کاری از ساعت خود استفاده می کنید چرم اغلب گزینه ی بهتری است. این بدان معنا نیست که ساعت های مچی با بند استیل به کار شما نمی آیند. بلکه منظور این است که ساعت های بند چرمی گزینه ی بهتری هستند. شما حتی می توانید ساعت بند چرمی خود را با کمربند، کیف و کفش چرم خود ست کنید. نتیجه این کار استایل بی همتایی است که هیچ کس نمی تواند از شما چشم بردارد.

8 عامل که تعیین کننده ی قیمت ساعت مچی می باشند

اگر می خواهید هنگام ورزش یا در مواقعی که تعریق شما زیاد تر است از ساعت مچی خود استفاده کنید چرم گزینه ی مناسبی نیست. چرم در این شرایط عرق می کند. در نتیجه احساس ناراحتی را برای شما ایجاد می کند. از طرفی نمناک شدن بند چرم طول عمر آن را کاهش می دهد. توجه داشته باشید اگر ساعت شما ضد آب است، بند چرم آن ضد آب محسوب نمی شود.

ساعت مجلسی مردانه - نگهداری از بند چرم ساعت

از نظر تمیز نگه داشتن بند ساعت مچی بند های فلزی مقاوم تر هستند. اگر بخواهید ورزش کنید یا در یک روز گرم در تابستان بیرون بیایید بند های چرم لک می شوند. همچنین ساعت های بند فلزی دما را به خود جذب میکنند. اگر این ساعت ها را در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده کنید بند شما سرد یا داغ می شود.

تصور کنید دریک روز برفی ساعت بند فلزی خود را به دست کرده اید. بند شما کاملا از سرما یخ می زند و در نتیجه این سرما را به پوست دست شما نیز منتقل خواهد کرد. پس برای هوای خیلی سرد یا خیلی گرم نیز بند های فلزی انتخاب مناسبی نیستند.

از انجام این اشتباهات خودداری کنید

به‌منظور افزایش بیشتر طول عمر بند ساعت خود از تماس مستقیم آن با آب و یا رطوبت جلوگیری کنید.
به‌خصوص اینکه:

  • قبل از حمام رفتن یا شستن دست‌ها ساعت خود را دربیاورید.
  • از رفتن به داخل استخر یا دریا همراه با ساعت خود خودداری کنید. حتی اگر جنس بند ساعت شما از پوست کوسه یا تمساح باشد.
  • از اسپری کردن عطر و ادوکلن یا تماس کرم‌های پوست با بند ساعت جلوگیری کنید.
  • قبل از انجام کارهای منزل و به‌منظور جلوگیری از هرگونه آسیب شدید، ساعت خود را درآورید.
  • از تماس کرم‌های پوست با بند ساعت جلوگیری کنید.
  • برای تمیز کردن بند ساعت خود میتوانید آن را با آب سرد بشویید اما هرگز آن را در حالت خیس رها نکنید.
  • اگر بند ساعتتان خیس شد حتما با یک پارچه‌ی نرم و تمیز آن را  کامل خشک ‌کنید.

اگر بند ساعت شما نیازمند تمیز شدن است، آن را با آب سرد شسته و هرگز آن را در حالت خیس رها نکنید.
به همین منظور مطمئن شوید که بند ساعت خود را با یک پارچه‌ی نرم و تمیز به‌طور کامل خشک می‌کنید.
به‌علاوه دقت داشته باشید که برای خشک‌کردن بند ساعت، آن را در معرض نور آفتاب یا هرگونه منبع حرارتی شدیدی قرار ندهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *