لنز عینک بلوکات
عینک آفتابی

لنز عینک بلوکات چیست و مناسب چه افرادی است ؟

افرادی که مدت طولانی با کامپیوتر سر و کار دارند بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب های چشمی قرار می گیرند. پزشکان برای این افراد لنز عینک بلوکات را توصیه می کنند. این لنز ها از ورود نورهای آبی مضر به داخل چشم جلوگیری می کنند. در این مقاله از کومولایف با لنز های بلوکات بیشتر آشنا شوید.

عینک بلوکات چیست ؟

امروزه نام عینک‌های بلوکات را زیاد می‌شویم، اما این عینک‌ها چه هستند؟! عینک‌های مسدودکننده نور آبی به طور خاص برای فیلترکردن اشعه‌های مضر نور آبی و بنفش ساخته شده‌اند. این اشعه‌ها اغلب از صفحه‌های دیجیتالی همچون تلویزیون، موبایل و تب لت ساطع می‌شوند و چشم را در معرض آسیب قرار می‌دهند.

لنز بلوکات - لنز عینک بلوکات

استفاده بیش از اندازه از صفحه‌نمایش‌های دیجیتالی در دنیا، بسیاری از دانشمندان را نگران کرده است. درواقع از ساعت 6:30 دقیقه صبح که با زنگ هشدار موبایل بیدار می‌شویم خود را در معرض این نور قرار داده‌ایم.

6:35 دقیقه اینستاگرام را چک می‌کنیم و 9 صبح به طور مستمر به نمایشگر کامپیوتر در محل کارمان خیره می‌شویم. ساعت 12 ظهر برای ناهار به دوست و همکارمان پیامک می‌دهیم و اخبار را می‌خوانیم. ساعت 1 ظهر به کار بازمی‌گردیم و 5 عصر به تماشای یک فیلم می‌پردازیم.

اگر همین روال را تا قبل از خواب بررسی کنیم، چندین بار دیگر به سراغ تلفن همراه خود می‌رویم. بدون شک برای آنکه از شر نور آبی و آسیب‌های زیان‌آور آن در امان باشیم، باید به سراغ خرید یک عینک مسدودکننده نور آبی برویم؛ زیرا سازندگان این عینک‌ها ادا کرده که این ابزار به‌عنوان یک محافظ چشم عمل می‌کند.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

نور آبی چیست و چه مضراتی دارد؟

نور آبی به طور کلی، نور قابل مشاهده ای است که بین ۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر طول‌موج دارد. این نور خودش به دو بخش تقسیم می شود: نورهای آبی‌بنفش (بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ نانومتر) و نورهای آبی‌فیروزه‌ای (بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ نانومتر).

عینک بلوکات - لنز عینک بلوکات

دانشمندان بر این باور هستند که گستره نورهای قابل مشاهده‌، شامل اشعه‌های الکترومغناطیسی با طول‌موج‌های بین ۳۸۰ نانومتر در قسمت نور آبی و ۷۰۰ نانومتر در قسمت نور قرمز قرار دارند.

بنابراین، حدودا یک‌سوم از همه نورهای قابل مشاهده را به‌عنوان انرژی‌های محسوس (HEV) یا «نور آبی» می‌شناسند.

آفتاب منبع اصلی نورهای آبی‌ است و وقتی ما در بیرون از خانه حضور داریم، در معرض شدید این تابش هستیم. اما برخی از منابع نوری دست‌ساز بشر هم حاوی نور آبی هستند. از جمله می‌توان به لامپ‌های فلورسنت، LED و تلویزیون‌های صفحه‌تخت اشاره کرد.

محبوب ترین مدل های عینک آفتابی مردانه و پسرانه ی 2023

از همه مهم‌تر، نمایشگر کامپیوتر، موبایل، تبلت و دیگر گجت‌های الکترونیک به مقدار بسیار زیادی نور آبی از خود متصاعد می‌کنند که می‌تواند برای چشم‌ها مضر باشد.

مقدار نور HEV که این دستگاه‌ها منتشر می‌کنند، کسر کوچکی از نور آبی منتشر شده از خورشید است. اما به دلیل این که مردم بیشتر زمان خود را به نگاه کردن به این صفحه‌نمایش‌ها سپری می‌کنند، لذا این تابش به‌طور مستقیم روی چشم‌هایشان اثر می‌گذارد و مشکلات بینایی متعدد را سبب می‌شود.

متاسفانه علیرغم تمام توصیه ها، افراد معمولا در زمان استفاده از وسایل الکترونیک پلک نمی زنند و همین امر باعث می شود تا بیشتر در معرض خستگی و خشکی چشم قرار بگیرند. از دیگر علائم رایج که بر اثر نور آبی به وجود می آید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاری دید
  • سر درد
  • گردن درد
  • شانه درد
  • مچ درد

فواید عینک بلوکات - لنز عینک بلوکات

نحوی عملکر لنز عینک بلوکات چگونه است ؟

در عدسی های بلوکات نوعی فیلتر وجود دارد که باعث میشود نور های آبی رنگی که از سمت نمایشگر های الکترونیکی می اید. جلوگیری کرده و نور های ابی به چشم شما نرسد.
در تصویر زیر نمونه مفهومی از عدسی های بلوکات و معمولی را مشاهده می کنید.

لنز عینک بلوکات چه ویژگی هایی دارد ؟

همانطور که گفتم وقتی به طور مکرر و طولانی مدت نور آبی وسایل الکترونیکی به چشم ساطع می شود به چشم ها آسیب میزند و بایدآن ها را فیلتر کرد که یکی از روش های فیلتر کردن نور آبی استفاده از عینک با لنز بلوکات است که در این بخش به وِیژگی های لنز عینک بلوکات پرداخته شده است و عبارتند از:




عینک آفتابی کومو

لنز عینک بلوکات دارای خواص ضد تابش خیره کننده

تابش خیره کننده یعنی نوری که روی سطح نوری ایجاد می شود و باعث حواس پرتی می شود . تکنولوژی نوری ضد تابش خیره کننده از درخشش نور می کاهد.

متخصصین چشم پزشک از لحاظ تئوری برخورداری از لنزهای ضد تابش خیره کننده را پیشنهاد می کنند.

وقتی شما عینک با لنز ضد تابش را استفاده می کنید در مقایسه با زمانی که از این لنزها استفاده نمی کنید می توانید به طور کامل تفاوت آن را احساس کنید

جذابیت ساعت مچی سفید یا ابوهت مشکی ؟

فیلتر نور آبی با لنز عینک بلوکات

همانطور که متوجه شدید نور آبی می تواند برای چشم ها مضر باشد در نتیجه مسدود کردن نور آبی بسیار مهم است. لنزهای بلوکات بخش زننده نور آبی را جذب می کند و در عوض اجازه جایگزینی رنگ های ملایم برای وارد شدن به چشم را می دهند.

دفع آب یا آبگریزی با لنز بلوکات

نمی دانم به گل نیلوفر توجه کرده اید یا نه اما خاصیت گل نیلوفر به ضد آب بودن است یعنی اگر قطره ی آبی روی آن بچکد سُر می خورد و روی آن نمی ماند. عملکرد لنز بلوکات هم دقیقا به همین شکل است و برای فصول بارانی بسیار کارامد است.

عینک طبی زنانه - لنز عینک بلوکات

خاصیت نور UV

نور ماوراء بنفش برای چشم ها مضر است و یک نور نامرئی می باشد که شما قادر به دیدن آن نیستید. بزرگترین و اصلی ترین منبع نور نامرئی بنفش، خورشید است.

پزشکان به شدت توصیه می کنند که حتما در طول روز به خصوص در تابستان از عینک آفتابی استفاده کنید (البته استفاده از عینک آفتابی فقط مختص تابستان نیست) تا محافظ چشم های شما در برابر اشعه ی ماوراء بنفش باشد.

یکی دیگر از ویژگی های عینک با لنز بلوکات جلوگیری از اشعه ی ماوراء بنفش به چشم می باشد که هم برای عینک های طبی و هم برای عینک های آفتابی این خاصیت تعبیه شده است.

از مانیتورهای قدیمی اشعه ی ماوراء بنفش ساطع می شد اما خوشبختانه در مانیتورهای جدید و لب تاپ ها این نوع اشعه وجود ندارد و فقط در فضای باز این اشعه ی مضر وجود دارد.

مقاومت بالا در مقابل خط و خش لنز عینک

متاسفانه به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، برخی از مشتریان به دنبال عینک هایی با لنز ضد خراش هستند که چنین چیزی اصلا صحت علمی ندارد. به طور مثال الماس سخت ترین ماده روی زمین است اما با این حال الماس هم خراش بر می دارد. به همین دلیل می توان گفت هیچ کدام از لنزهای عینک به طور ۱۰۰% ضد خراش نیستند.

9 مدل عینک آفتابی مناسب صورت گرد را بشناسید

منظور از ضد خراش بودن لنزهای عینک در واقع یعنی آن ها مقاومت بالایی در برابر خراش دارند که این یکی از ویژگی های لنزهای بلوکات می باشد

چگونه بفهمیم که عدسی عینک بلوکات یا معمولی است ؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شده است. جهت تست عدسی های بلوکات شما میتوانید از لیز های که نور های فرابنفش دارند استفاده کنید. یا از فروشنده بخواهید که برای شما این کار را تست کند. در عدسی بلوکات نور از شیشه عدسی عبور نمیکند. ولی در شیشه های معمولی نور بعد از شیشه به جسم پشت عدسی برخورد میکند.

نور مضر کامپیوتر - لنز عینک بلوکات

شیشه عدسی بلوکات بخشی از نور آبی را برای شما فیلتر می کند. میتوانید جهت تشخیص به مانیتور نگاه کنید. اگر عدسی شما تمام نور آبی را فیلتر کند. شما رنگ های سبز و قرمز را مشاهده می کنید. و اگر بخشی از نور آبی فیلتر شود. تصویر صفحه نمایش به رنگ زرد یا نارنجی دیده می شود. و همینطور میتوانید از قرار گرفتن دو تصویر با درخشندگی آبی استفاده نمایید.

لنز عینک بلوکات و بلو کنترل چطور نور آبی را فیلتر یا حذف می کنند ؟

در عینک های که از عدسی بلوکات استفاده می شود. لایه های وجود دارند که از عبور مستقیم نور آبی به چشمان ما محافظت می کنند و مانعی برای ورود نور آبی به چشمان ما می شود. در عینک های بلو کات از عدسی ها ی با لایه هیدروفوب و ضد خش استفاده می شود تا کیفیت عدسی را بالا ببردند. این عدسی ها با این فرایند باعث میشوند تا چشمان شما از پشت عدسی بزرگتر یا کوچکتر دیده نشوند.

تفاوت عینک بلو کات و عینک بلو کنترل

عینک‌های بلوکات بیش از نود درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند اما عدسی بلوکنترل بصورت هوشمندانه‌تری عمل کرده و تنها فرکانس‌های مخرب نور آبی را فیلتر می‌کند نه همه نور آبی را، در واقع ما برای دیدن بهتر اجسام به بخشی از نور آبی نیاز داریم و فقط بخشی از فرکانس‌های نور آبی برای چشمان ما مضر است که توسط عدسی بلو کنترل دفع می‌شود.




عینک آفتابی کومو

لنز عینک بلوکات برای چه افرادی مناسب است ؟

عینک های با عدسی بلوکات برای افرادی مناسب است که با صفحه نمایش های الکترونیکی سر و کار دارند مثل مانیتور کامپیوتر یا ال سی دی موبایل های هوشمند. در صورتی که جز افرادی هستید که بسیار از تجهیزات الکترونیکی استفاده می کنید پیشنهاد میکنیم در صورتی که حتی چشمان شما ضعیف هم نیستند از این عدسی ها برای سالم ماندن چشم هایتان استفاده کنید.

بهترین رنگ و مدل عینک آفتابی مناسب پوست تیره

چطور از چشمانمان در زمان استفاده از کامپیوتر مراقبت کنیم ؟

در درجه اول بهترین روش جهت مراقبت از چشمانمان در زمان استفاده از کامپیوتر در مدت زمان بین سی الی یک ساعت از کار کردن و نگاه کردن به صفحه نمایش پرهیز کنیم. و سعی کنم به دفعات زیاد پلک بزنیم این کار باعث می شود که جریان های عصبی در چشمان ما فعال تر بشود و از نزدیک بینی پیشگیری شود.

باید این را بدانید که صندلی کامپیوتر در سلامتی چشمان ما تاثیر به سزایی دارد. به شما پیشنهاد میکنم که یک صندلی خوب برای استفاده کردن از کامپیوتر انتخاب کنید. بهتر است بدانیم که نور اتاقی که در ان کار میکنیم تاثیر بسیار زیادی دارد پس سعی کنید از نور مستقیم لامپ ها یا نور شدید پنجره دوری کنید.

عینک طبی مردانه - لنز عینک بلوکات

تا کمتر به سمت چشمان شما جریان نور بتابد. مردمک چشمان ما با توجه به نوری که دریافت می کند باز و بسته می شود. اگر نور صفحه نمایش و نور محیط با هم سازگاری نداشته باشند باعث میشود فشار زیادی به مردمک چشم ما وارد شود. پیشنهاد می شود هرگز در تاریکی، صفحه نمایش را مشاهده و استفاده نکنید.

روشنایی صفحه نمایش کامپیوتر، موبایل و تبلت خود را تنظیم کنید. البته در تلفن های همراه هوشمند قابلیتی وجود دارد که در تابش مستقیم نور تنظیمات کنترل نور دارد. اما بخاطر داشته باشید با هم اگر احساس میکنید چشمانتان خسته و یا ریزش اشک دارد باز هم شفافیت نور را کمتر یا بیشتر کنید.

سعی کنید جای مانیتور خود را  طور تنظیم کنید که مرکز صفحه نمایش فاصله حدود بین ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر پایین تر باشد. این کار باعث میشود علاوه بر قرار گیری پایین تر پلک ها سطح کمتری از چشم شما در معرض هوا قرار بگیرد. و همینوطر از خستگی شانه و گردن شما می کاهد.

چشم پزشکان معتقدند که به ازای هر ۴۰ دقیقه نگاه به نزدیک باید چند دقیقه به دور نگاه کرد و یا چند دقیقه چشم ها را بست. یعنی بعد از مدتی استفاده از کامپیوتر چند دقیقه به فاصله دور نگاه کنید تا با این کار عضله ی چشم شما شل شده و برای شروع دوباره به کار آماده تر باشد با این روش نه تنها چشمانتان ضعیف نمی شود بلکه خستگی و خشکی چشم که یک عارضه رایج در استفاده از کامپیوتر می باشد به سراغتان نخواهد آمد.

دلایل اهمیت خرید عینک آفتابی اصل را بدانید !

عینک طبی زنانه جدید - لنز عینک بلوکات

آیا نور آبی باعث ایجاد اختلال خواب می‌شود ؟

به این دلیل که نورهای پرانرژی آبی با طول‌موج کوتاه بسیار آسان‌تر از بقیه تابش‌های نوری پراکنده می‌شوند، بنابراین خیلی سخت متمرکز می‌شوند. وقتی شما به صفحه کامپیوتر یا دیگر وسایل الکترونیک نگاه می‌کنید، مقدار زیادی نور آبی به چشم تابیده می‌شود و این نویزهای پراکنده و غیرمتمرکز، موجب کاهش کنتراست شده و خستگی چشم را سبب می‌شوند.

همچنین اگر در شب به صفحه نمایش وسایل الکترونیک خیره شوید، نور آبی منتشرشده از آن به چرخه طبیعی خواب آسیب رسانده و موجب بی‌خوابی و حواس‌پرتی در طول روز خواهد شد.

فیلترهای DuraVision BlueProtect زایس نورهای آبی مضر را فیلتر می‌کند و بنابراین نه تنها از خستگی چشم‌ها پیشگیری می‌شود بلکه خوابی آرام‌تر را نیز برای فرد به ارمغان خواهد آورد.

معایب لنز عینک بلوکات

با وجود مزایای بسیار زیاد، صحبت هایی نیز در مورد معایب لنزهای بلوکات وجود دارد. ممکن است افرادی نیز این عینک را به عنوان یک انتخاب ایده آل ندانند:

  • این عدسی ها جذب کننده شدید اثر انگشت هستند. بنابراین باید عدسی های آن به طور دائمی تمیز و نگهداری شوند.
  • لنزهای بلوکات نور آبی را فیلتر می‌کنند، اما کمی رنگ مایل به سبز با تن رنگ گرم‌تر ظاهر می‌شود. برخی افراد آن را آزاردهنده می دانند و هرگز نمی توانند به آن عادت کنند.
  • نور مستقیم خورشید یا چراغ های LED که از بالا می آیند به شبکیه منعکس می شوند. و این باعث می شود که یک لکه مایل به سبز در مرکز عدسی عینک در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا چراغ های LED قابل مشاهده باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

1 دیدگاه

  • سجاد حسینیان دی ۹, ۱۴۰۲

    خیلی ممنون از توضیحات 👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *