نگهداری از ساعت مچی
ساعت مچی

12 ترفند نگهداری از ساعت مچی برای افزایش عمر آن

نگهداری از ساعت مچی مانند نگهداری از هر شی ارزشمندی نیاز به مراقبت های خاصی دارد. با رعایت چند نکته ساده می توانید باعث افزایش طول عمر ساعت مچی تان شوید. روش های نگهداری از ساعت های استیل و بند چرمی را در کومولایف بخوانید.

تمیز کردن ساعت مچی - نگهداری از ساعت مچی

عواملی که باعث کوتاه شدن عمر ساعت می شود

نگهداری از ساعت مچی در برابر ضربه

تا حد امکان سعی کنید که از ضربات ناشی مانند پرت شدن و افتادن ساعت بر روی سطوح سفت جلوگیری کنید ; اگر بر اثر ورزش هایی مانند تنیس یا گلف یا دوییدن مشکلی برای ساعت به وجود نمی آورد اما بعضی از ساعت ها به این نوع حرکت ها نیز حساس هستند. برای اطلاعات بیشتر با نمایندگی برند ساعت خود در ایران تماس بگیرید و از حساسیت ساعت های خود نسبت به ضربه اطلاع کسب کنید

عرق بدن

عرق بدن بر روی ساعت‌های ورزشی هیچ اثری ندارد اما در مورد ساعت‌های کلاسیک و بند چرمی، عرق زیاد مخرب است و بایدآن را پاک کنید.

تاثیرات دما برروی ساعت

ساعت هایی که دارای باطری هستند (کوارتز) خیلی کمتر از ساعت های اتوماتیک تحت تاثیر دمای هوا قرار می‌گیرند. ساعت های کوکی و اتوماتیک باید هر هشت ساعت شارژ شوند. دمای محیط بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد مناسب است. اگر در طول زمستان ساعت خود را از مچ دستتان باز کنید و در دمای زیر 10 درجه نگه دارید، دیگر ساعت شما زمان را دقیق نشان نمی‌دهد. اگر ساعت در دمای کمتر از منفی 10 درجه سانتیگراد یا بالای 60 درجه سانتیگراد، در محیط بیرون باشد در این صورت ساعت از کار می افتد.
در ساعت های دیجیتال از کریستال مایع برای صفحه نمایش استفاده می‌شود که این مایع در دمای زیر نقطه انجماد به خوبی پاسخگو نیست و در دماهای بالا نیز تاریک می‌شود (ساعت‌های اسپرت مخصوص کوه نوردی و … در این شرایط به خوبی کار خواهند کرد)

عمر باطری

در دمای بالای 40 درجه سانتیگراد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، و حتی ممکن است از باطری مایعی ترشح شود.

ساعت مچی بند چرمی - نگهداری از ساعت مچی

عوامل شیمیایی

مواد شیمیایی از جمله گازها، جیوه و … ممکن است رنگ قاب، بدنه، بند و قسمت های فلزی ساعت را تغییر دهند ازساعت خود در مقابل عوامل ذکر شده محافظت کنید.

رنگ قاب یا بند ساعت

برای رنگ کردن بدنه ساعت از دو تکنولوژی متفاوت با کیفیت‌های مختلف استفاده می‌شود. آبکاری و رنگ پی وی دی PVD برای ماندگاری بیشتر از برخورد مواد شیمیایی، مواد شوینده، عطر و ادکلن و کلیه حلالها دور نگهدارید و در صورت برخورد با این مواد با آب بشویید (البته بند چرمی را باید سریعا خشک کنید که صدمه کمتری ببیند) در این نوع آبکاری‌ها رنگ مسی و یا رزگلد زودتر صدمه می بیند. در مورد این رنگ بیشتر باید دقت شود.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومو

رایج ترین موارد آسیب ساعت

  •  سقوط ساعت
  •  آب‌ خوردگی ساعت
  • تاثیرات دما بر روی ساعت
  • تنظیم اشتباه ساعت
  • تنظیم اشتباه تقویم ساعت
  • چرخش اشتباه پیچ تنظیم ساعت
  • نگه‌ داری از باتری

ترفند های نگهداری از ساعت مچی

ساعت مچی خود را تمیز کنید

ساعت مچی خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. یک پارچه نرم بردارید و بند و صفحه آن را پاک کنید تا هرگونه کثیفی یا گرد و غبار پاک شود. برای اینکه ساعت خود را در شرایط کارکرد خوب نگه دارید، قاب ساعت و بند آن را به طور منظم تمیز کنید. اگر ساعت شما ضد آب نیست، از یک پارچه پولیش خشک و نرم برای پاک کردن قاب و بند آن استفاده کنید تا هرگونه کثیفی پاک شود. اگر ساعت شما در برابر آب مقاوم است، می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

ساعت مچی مناسب سایز مچ رو اینجوری انتخاب کن

سرویس به موقع برای نگهداری از ساعت مچی

ساعت خود را هر دو تا سه سال یک بار برای ساعت های مکانیکی و سه تا چهار سال برای ساعت های کوارتز سرویس کنید. با این کار می توانید از هرگونه آسیب رسی به ساعت خود جلوگیری کنید.

ساعت مچی صفحه سفید - نگهداری از ساعت مچی

توجه به میزان مقاومت آن را در برابر آب را بدانید.

طبق تحقیقات، ساعت های مچی میزان مقاومت مختلفی در برابر آب دارند. در اینجا برخی از توضیحاتی برای مقاومت ساعت در برابر آب آورده شده است که می تواند به عنوان راهنمایی مفید در مورد نگهداری ساعت مچی باشد.

  • 3ATM/ 3M: در برابر مقدار بسیار کم آب مقاومت دارد مثل دست و صورت شستن.
  • 5ATM/ 50M: می تواند در عمق بسیار کمی از آب شنا کنید.
  • 10ATM/ 100M: مناسب برای شنا، غواصی و ورزش های آبی.
  • 20ATM/ 200M: ایده آل برای غواصی.
  • 30ATM/ 300M: مناسب برای غواصی حرفه ای و مکان های عمیق دریا.

توجه داشته باشید مقاومت ساعت های مچی در برابر آب ممکن است به صورت دائمی نباشد زیرا با گذشت زمان ممکن است اجزای ساعت تحت تأثیر سایش یا ضربه تصادفی قرار بگیرد.

با ساعتتان ورزش نکنید!

جهت مراقبت و نگهداری از ساعت ، هنگام ورزش ساعت خود را درآورده و در جایی مناسب قرار دهید. زیرا خوردن ضربه توپ و … و یا زمین خوردن شما میتواند باعث بوجود آمدن خش و یا حتی شکستن ساعت شما شود

نگهداری از کریستال ساعت مچی

مراقب کریستال باشید درست است که تمامی ما مراقب صفحه های ساعت مچی خود هستیم، اما همچنان حواس خود را بیشتر جمع کنید. برای جلوگیری از برخورد کریستال ساعت مچی به دیوار یا هر چیز دیگری که ممکن است باعث ایجاد خراش شود، تمام اقدامات احتیاطی را که می توانید انجام دهید.

نگه داشتن یاعت در جعبه از روش های نگهداری از ساعت مچی

جعبه ساعت خود را نگه دارید. هنگامی که ساعت خود را استفاده نمی کنید، بهتر است آن را در جعبه‌ای که همراه آن بوده است نگهداری کنید. با قرار دادن ساعت مچی روی بند یا روی کریستال صفحه، همیشه این احتمال وجود دارد که روی ساعت خط و خش بیفتد. جعبه ساعت برای ایمن نگه داشتن ساعت ساخته شده است و از ساعت محافظت می کند.

نگهداری از ساعت مچی در مقابل نور خورشید

از قرار دادن ساعت خود در مجاورت وسایل گرمایشی و پشت شیشه اتومبیل و در معرض نور شدید آفتاب خودداری کنید. گرمای زیاد و نور خورشید علاوه بر کمرنگ کردن بندهای چرمی می تواند باعث آب شدن و تغییر شکل بخشهای پلاستیکی شود.

تمیز کردن ساعت مچی - نگهداری از ساعت مچی

دوری از مواد شیمیایی از ترفند های نگهداری از ساعت مچی

از تماس با مواد شیمیایی مانند صابون، مواد شوینده، لوازم آرایشی و عطریات جلوگیری کنید. برخور ساعت مچی با این مواد می تواند به قاب یا بند ساعت آسیب برساند. همچنین، بهتر است از تماس ساعت مچی و عطر خودداری کنید، به خصوص اگر ساعت شما دارای نوار چرمی می باشد. عطر می تواند به چرم آسیب برساند، آن را ضعیف کند و باعث پاره شدن آن شود. هنگام اسپری کردن عطر یا ادکلن، قبل از قرار دادن ساعت روی مچ دست، اجازه دهید کاملا خشک شود.

رقاصک ساعت اتوماتیک چیست و چگونه تنظیم می شود ؟

باز نکردن ساعت در منزل: گاهی افراد این تصور را دارند که می‌توانند مشکل ساعت خود را در منزل حل کنند. حتی برخی از افراد برای تمیز کردن داخل صفحه ساعت خود، صفحه را با یک جسم تیز باز می‌کنند. بهتر است بدانید این کار باعث جابجایی اجزای ساعت و ورود گرو غبار به داخل آن می‌شود و به‌شدت به ساعتتان آسیب می‌زند.

به حرفه ای ها اعتماد کنید

هرگز ساعت خود را به تنهایی برای تعمیر یا بررسی باز نکنید. این کار را به یک ساعت ساز حرفه ای و مورد اعتماد بسپارید. باز کردن ساعت می تواند آن را در معرض گرد و غبار، کثیفی و سایر ذرات موجود در هوا قرار دهد، بنابراین بهتر است این کار را به یک تعمیرکار بسپارید.


ساعت مچی کومونو


ساعت مچی کومو

برای نگهداری از ساعت مچی دفترچه ساعت مچی را بخوانید

یکی از روش‌هایی که از کوتاه شدن عمر ساعت شما جلوگیری می‌کند، این است که دفترچه‌ی راهنمای ساعت را بخوانید یا در اینترنت در مورد آن مطالعه کنید. به‌دست آوردن اطلاعات لازم درمورد نحوه نگهداری ساعت، به احتمال زیاد باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد.

برای پاک‌ کردن ساعت‌های مچی هوشمند، بهتر است تنها به استفاده از یک پارچه‌ی نرم و مخصوص اکتفا کنید. درمورد انواع دیگر ساعت، به جز مواردی که ذکر کردیم، استفاده‌ی مکرر و تعریق پوست هم می‌تواند باعث کوتاه شدن عمر ساعت مچی شما بشود. بنابراین، بهتر است از چند ساعت مختلف در طول هفته استفاده کنید تا طول عمر آن‌ها را افزایش بدهید. رعایت همه‌ی این عوامل بوده که باعث شده تا بسیاری از ساعت‌های مچی نسل‌به‌نسل به اعضای خانواده‌ به ارث برسند

از ایجاد خراش جلوگیری کنید

یک اتفاق ساده به راحتی روی بند یا شیشه ساعت شما خراش ایجاد می کند. برای جلوگیری از این امر، لازم است برای نگهداری ساعت مچی هنگام انجام فعالیت هایی که می توانند خراش روی ساعت شما ایجاد کنند، ساعت خود را در بیاورید.

همچنین هنگام استفاده از دستبند در کنار ساعت مراقب باشید که به بند یا شیشه ساعت شما خراش ایجاد نکند. ترجیحا دستبند و ساعت درکنار هم استفاده نشود بهتر است.

مراقب باشید، ساعت خود را روی زمین نیندازید! علاوه بر خراش های احتمالی، ضربه غیر منتظره ممکن است به شیشه، قاب و اجزای داخلی آسیب برساند.

دور نگه داشتن ساعت مچی از آهنربا

از آهنربا دوری کنید. ممکن است برخی از شما ندانید که قرار دادن ساعت مچی خود در نزدیکی آهنربا می تواند بر زمان سنجی ساعت شما تأثیر منفی بگذارد. آگاه باشید که بسیاری از وسایلی که در طول روز با آن ها سرکار دارید حاوی آهنربا می باشند انواع وسایل آشپزخانه برخی از اکسسوری ها و …

ساعت مچی اسپرت پرطرفدار ترین اکسسوری 2022

ساعت مچی مینیمال - نگهداری از ساعت مچی

میدان مغناطیسی بر روی ساعت چه تأثیراتی دارند

میدان مغناطیسی برروی ساعت های دیجیتال تاثیر به سزایی نمی گذارد ولی بر روی ساعت های مکانیکی و باطری دار؛ که توسط موتور کوچک الکتریکی یا کوکی عقربه ها را به حرکت در می آورند، ممکن است تاثیرات قابل توجهی بگذارد اما هنگامی که از آن منبع میدان مغناطیسی دور می‌شود با تنظیم مجدد، به حالت عادی باز خواهد گشت.
وسایلی که میدان مغناطیسی آن باعث اختلال در نحوه کار کردن صحیح ساعت می شود عبارتند از:
تمامی وسایل برقی، هدفون، بلندگوهای قوی، یا آهن رباها و…

روش های تمیز کردن ساعت بدون آسیب رسیدن به آن

روش تمیز کردن صفحه ساعت

  • با استفاده از یک پارچه ی نرم و مرطوب سر ساعت را تمیز کنید و لکه ها و چسبندگی های روی سر ساعت را به آرامی پاک نمایید. دقت کنید که حتماَ از پارچه ای تمیز و نرم استفاده می کنید و اینکه تمام نقاط سر ساعت را پاک و تمیز نمایید.
  • به این نکته توجه کنید، به هیچ عنوان سر ساعت را درون آب ولرم قرار ندهید. مگر آنکه، مطمئن هستید که ساعت شما ضد آب است و به آن آسیبی وارد نمی شود. سر ساعت تان را هرگز درون مخلوط آب و صابون یا ماده تمیز کننده قرار ندهید. حتی اگر ساعت مچی تان مقاوم در برابر آب باشد.
  • اگر بعد از پاک کردن سر ساعت تان توسط پارچه نرم دار، هنوز احساس کرید که خوب تمیز و براق نشده است. می توانید با یک مسواک تمیز با موی نرم آن را به آرامی تمیز کنید.

ابتدا مسواک با موی نرم را به آب و صابون آغشته نمایید. سپس مسواک را به صورت حرکات دایره ای و ملایم بر روی سر ساعت بکشید. دقت کنید که تمام نقاط را تمیز کرده اید و پشت ساعت را فراموش نکنید.

  • در مورد ساعت های لوکس و تزئینی دقت بیشتری داشته باشید. اگر روی صفحه ساعت تان پوشیده شده از جواهر و کریستال است، بهتر است آن را با یک پنبه به آرامی تمیز کنید.

پنبه را به الکل یا آب و صابون  آغشته کنید و به آرامی با حرکات دایره ای روی صفحه ساعت و پشت ساعت را تمیز نمایید.

روش تمیز کردن بند استیل ساعت

ساعت های فلزی همچنان جز پرطرفدارترین ساعت های دنیای ساعت مچی محسوب می شوند. با اینکه ساعت های استیل دارای مقاومت خوبی هستند، اما نیاز به نگهداری نیز دارند. یکی از این اقدامات، تمیز کردن منظم ساعت مچی است. در ادامه این مطلب به معرفی روش هایی پرداخته ایم که به ساعت مچی شما کمک می کنند تا تمیز و براق به نظر برسند.

ساعت مچی استیل - نگهداری از ساعت مچی

آن را پاک کنید

برای پاک کردن ساعت با یک پارچه نرم شروع کنید تا لایه های اولیه آلودگی، گرد و غبار یا چرک و دوده از بین بروند. گرچه برای این کار می توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید، اما یکپارچه میکرو فیبر یا پارچه بسیار نرم بیشتر توصیه می شوند. در شرایط حساس  یک حوله تمیز یا حاشیه یک تی شرت به خوبی کار می کند اما به احتمال زیاد آلودگی را به اندازه یک پارچه نرم تر و طریف تر از بین نخواهد برد.

تفاوت ساعت مچی فیک و اصل که بهتر است بدانید !

ساعت را در آب صابون گرم فرو کنید

در ابتدا مهم است که توجه داشته باشید که شما آب ولرم می خواهید نه آب گرم یا خیلی داغ زیرا نوسانات دما باعث می شود تا لایه هایی که مانع نفوذ آب میشوند منقبض شده و به طور بالقوه اجازه دهد آب به داخل ساعت نفوذ کرده و به اجزاء ظریف داخل ساعت آسیب برساند. حتی مقاوم ترین و ضد آب ترین ساعت ها می توانند بعد از یک عصرانه در وان داغ یا سونا شکست بخورند و به همین دلیل است که بیشتر تولید کنندگان ساعت مچی با دوش گرفتن با ساعت در مچ دست خود به دلیل قرار گرفتن آن در معرض آب بالای 100 درجه فارنهایت مخالف هستند.

بنابراین برای تمیز کردن ساعت خود یک سینک ظرفشویی یا کاسه تمیز را با آب ولرم پر کنید سپس با قرار دادن ساعت در آب برای مدتی کوتاه و مقداری پاک کردن ملایم با پارچه باید بیشتر آلودگی ها را از ساعت خود پاک کنید. اگر نه، می توانید یک قطره مایع ظرفشویی ضد باکتری را به آب اضافه کنید. مایع ظرفشویی برای حل کردن روغن فرموله شده است  به همین دلیل برای از بین بردن روغن ها و مواد زائد از روی  استیل ضد زنگ مؤثر است. اگر ساعت شما ضد آب نیست مراقب باشید فقط بند را در آب فرو کنید شما نمی خواهید با تلاش برای تمیز کردن یک ساعت به آن صدمه بزنید.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومونو

دستبند استیل ضد زنگ را به آرامی مالش دهید

برای دسترسی به شکافهای دستبند ضد زنگ از مسواک مرطوب و تمیز استفاده کنید. مراقب باشید که چقدر فشار وارد می کنید زیرا یک دست سنگین می تواند باعث خراش های ناخواسته شود.

با آب گرم شستشو دهید

دستبند را در آب گرم فرو ببرید یا آن را زیر آب درون سینک ظرفشویی فرو کنید تا صابون آن را بشویید. باقی مانده صابون روی استیل می تواند باعث لکه دار شدن وکدر شدن آن گردد و این در حالی است که یک شستشوی مناسب به حفظ سطح تازه یا صیقلی شدن آن همانند یک ساعت جدید کمک می کند.

با یک پارچه نرم آن را خشک کنید

ساعت را با یک حوله حمام خشک کنید یا از یک سشوار با تنظیمات حرارت کم استفاده کنید تا رطوبت بین اتصالات آن سریع خشک شود. اگر بلافاصله بعد از تمیز کردن و شستشو ساعت آن را بپوشید گرمای بدن به خلاص شدن از شر آب بین اتصالات دستبند و سایر گره ها و شکاف های کوچک آن کمک خواهد کرد.

درخشندگی را به آن اضافه کنید

پاک کننده شیشه را روی پارچه ای نرم اسپری کرده و صفحه، بدنه و دستبند ساعت را پاک کنید تا درخشش آن تجدید شود. اگر تمیز کردن به پایان رسیده است شما می توانید با فرو بردن برس نرم در شیشه پاک کن به دستبند و درزهای آن دسترسی پیدا کنید و آنرا به آرامی مالش دهید. اگر شما به راحتی دستبند را جدا میکنید می توانید آن را از بدنه جدا کرده و حدود 15 دقیقه آن را در شیشه پاک کن خیس کنید و سپس با آب تمیز بشویید. اطمینان حاصل کنید که پس از اتمام آن را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

ساعت جی شاک و ویژگی های منحصر به فرد آن را بشناسید !

هر چند وقت یک بار باید ساعت استیل ضد زنگ خود را تمیز کنید ؟

اگر هر روز ساعت خود را می پوشید یکبار در ماه آن را اساسی تمیز کنید. وسواسی ترین استفاده کنندگان ساعت مچی، ساعت های خود را روزانه تمیز می کنند. درست مانند شستن صورت و مسواک زدن به دندانهای خود قبل از خواب، ساعت شما می تواند از یک تمیز کردن سریع بهره مند شود. برای پاک کردن قسمت داخلی بندساعت، به علاوه قسمت پشت و جلو آن از یک پارچه نرم استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا هر روز رطوبت یا لوسیون اضافی پوست شما را که به ساعت نفوذ کرده از بین ببرید. مراقبت منظم و نگهداری از ساعت، تمیز کردن اساسی ماهانه شما را نیز ساده تر می کند.

هر چند وقت یکبار ارزش دارد که ساعت خود را برای یک سرویس حرفه ای و تمیز کردن نزد متخصص ببرید. یک متخصص می تواند خطوطی را که مسواک شما نمی تواند از بین ببرد برطرف کند. یک جواهرساز می تواند برای حفظ مقاومت در برابر آب ساعت شما،  تنظیم های منظم از جمله تعویض درزگیر را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ساعت شما در بهترین حالت عملکرد خود قرار دارد.

روش تمیز کردن بند چرم ساعت مچی

جلوگیری از خش افتادن صفحه ساعت - نگهداری از ساعت مچی

بند های چرمی  در تابستان یک مقدار شل می شوند، در این حالت ممکن است که بندهای چرمی عرق دست شما را به خود جذب کنند. یک بند تنگ چرمی نه تنها به هوای اجازه ی عبور از زیر بند را نمیدهد بلکه این امکان را به عرق مچ دست میدهد که به پوست شما آسیب برساند، مثل جوش زدن و …
اگر بند چرمی ساعت شما توسط عرق دست شما خیس شد آن را از دست خود باز کنید و به آرامی و با پارچه ای نرم آن را تمیز کنید.
وقتی ساعتتان را از مچ دست باز میکنید آن را در محلی قرار دهید که تهویه هوا صورت بگیرد.  هیچ وقت ساعتی که بند آن توسط عرق دست خیس است را در جعبه و یا محفظه ی در بسته قرار ندهید.
از قرار گرفتن ساعت در معرض آفتاب خود داری کنید. در غیر این صورت رنگ بند ساعت کم رنگ میشود و بتدریج از بین میرود.

روش های تمیز کردن ساعت مچی با بند پلاستیکی

اگر در گوگل سرچ کنید تمیز کردن ساعت روش های مختلفی برای شما نمایش داده می شود. ولی امروز می خواهیم روشی به شما بگویم که به راحتی بند پلاستیکی ساعت خود را تمیز کنید. یک کاسه آب گرم و یک کاسه آب و صابون گرم را همراه چند قطره مایه ضد باکتری آماده کنید. بند ساعت خود را به مدت ۱۵ الی ۲۵ ثانیه درون محلول قرار دهید و بعد از آن تمامی شیار های آن را با مسواک به آرامی آن را بشویید. حال وقت شده است که بند ساعت خود را در ظرف آب گرم بشویید و آن را با دستمال خشک کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *