از بین بردن خط و خش عینک
عینک آفتابی

از بین بردن خط و خش عینک با 5 ترفند ساده و ازران در خانه

یادگیری راهکار های از بین بردن خط و خش عینک آفتابی و طبی می تواند در مواقع ضروری به کمکتان بیاید. خط و خش افتادن لنز عینک می تواند دردسر ساز شود و روی بینایی شما تاثیر بگذارد. بنابراین در این مقاله از کومولایف به شما یاد می دهیم چگونه از عینک در مقابل خط و خش محافظت کنید و در صورت ایجاد خش، چگونه آن را برطرف کنید.

تاثیر خط و خش عدسی عینک بر بینایی

شاید وقتی روی شیشه ی عینک خود خط و خطوطی میبینیم خیلی ناخوشایند و ناامید کننده باشد و اولین چیز که به ذهنمان می رسد تعویض عدسی عینک است.

خط و خش هایی که روی عدسی عینک به وجود می آید هم باعث می شود دامنه ی دید ما محدودتر شود هم بر روی ظاهر و چهره ی ما تاثیر گذار  است و هم برای کسانی که رانندگی می کنند بسیار نا امن می باشد.

انتخاب عدسی ضد خش می تواند خیالتان را آسوده کند.

تمیز کردن عینک - از بین بردن خط و خش عینک

باید مراقب باشیم تا روی عدسی عینک های طبی و آفتابی مان خط و خشی نیفتد چون هم برای سلامت چشم هایمان ضرر دارد و هم هزینه بر است.

این نکته را هم فراموش نکنید که عدسی هایی که از جنس شیشه هستند نسبت به عدسی هایی که از پلاستیک (پلی کربنات) ساخته شده است مقاومت بیشتری در برابر خط و خش دارند، به عبارت دیگر چون عدسی های شیشه ای جنس سخت تری دارند به راحتی خراشیده نمی شود اما مزیتی که عدسی های پلی کربنات نسبت به عدسی های شیشه ای دارند وزن سبک تر آن ها است.

چرا شیشه عینک خش می‌افتد ؟

اگر با وجود مراقبت فراوان، همچنان با مشکل خش شیشه عینک رو به رو هستید، چند عامل می‌تواند بر این اتفاق تاثیر بگذارد.

شیشه ای نبودن لنزها

بیشتر عینک های مدرن از پلاستیک ساخته شده اند. پلاستیک های به کار رفته بسیار بادوام هستند و در برابر سایش و شکستن مقاومت خوبی دارند. لنزهای پلاستیکی با وجود این که ایمن تر از شیشه هستند، اما به راحتی خراشیده می‌شوند.

چسبیدن غبار

پرز و غبارها، به مواد پلاستیکی می‌چسبند. مالیدن شیشه عینک در زمانی که کثیف بوده و یا غبار جذب کرده است، می‌تواند باعث خش شیشه عینک شود. به همین علت است که موادی مثل جوش شیرین که بافت پودر مانندی دارد، خراش لنزها را نه تنها درست نمی‌کند، بلکه بدتر هم می‌کند.

پاک کردن شیشه عینک - از بین بردن خط و خش عینک

تمیز کردن با پارچه های معمولی

بسیاری از افراد، هنگام تمیز کردن عینک شان مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که موجب خش افتادن شیشه عینک آن ها می‌شود. استفاده از پیراهن، دستمال کاغذی و مرطوب، حوله و دستمال توالت برای تمیز کردن عدسی عینک، باعث خش افتادن روی عینک خواهد شد.

عینک آفتابی مخصوص کنار دریا باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

استفاده از شیشه پاک کن

تمیز کردن لنز عینک در خانه، با پاک کننده های معمولی، پوشش محافظ لنزتان را از بین می‌برد. موادی مثل شیشه پاک کن، عینک ها را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهند.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

راهکار های از بین بردن خط و خش عینک

از بین بردن خط و خش عینک آفتابی با خمیر دندان

یک خمیر دندانی که حاوی نعناع و یا ژل سفید کننده نباشد را انتخاب کنید. خمیر دندان های سفید معمولی برای پاک کردن آنها بسیار موثر هستند.خمیر دندان های حاوی خواص خاص میتواند باعث آسیب بیشتر به لنز شود.

این روند یک روند بسیار موثر است چرا که عاری از هرگونه مواد شیمیایی خاص میباشد.مقداری کمی خمیر دندان را روی یک پنبه بریزید وبه آرامی روی عینک خود به مدت 10 ثانیه بکشید.

رفع خش عینک با خمیر دندان - از بین بردن خط و خش عینک

حتما از پنبه استفاده کنید. استفاده از دستمال یا هر گونه بافت ضخیمی باعث آسیب و خط و خش بیشتر میشود.سپس عینکتان را با آب سرد شستشو دهید و خمیر دندان را از بین ببرید.

دقت کنید تمام خمیر دندانی که حتی در گوشه های عینک دور قاب قرار گرفته اند ،باقی نماند و از بین برود.از یک پارچه نرم و لطیف استفاده کنید و عینک را خشک نمایید.از پارچه های ضخیم یا کثیف استفاده نکنید زیرا ممکن است به راحتی به عینک های آفتابی شما آسیب بزند و باعث خراشیده شدنش شود.

مراقب باشید این کار را با فشار انجام ندهید، زیرا ممکن است به صورت تصادفی باعث شکسته شدن آن شوید.عینک را زیر نور قرار دهید تا مطمئن شوید که هیچ گونه خمیر دندانی باقی نمانده باشد.

سپس عینک خود را برگردانید و ببینید که آیا از پشت ، خراش ها دیده میشوند یا خیر.اگر خراش ها همچنان روی عینک باقی مانده باشد بار دیگر از پنبه و خمیر دندان استفاده کنید ،تا زمانی که خراش ها کاملا از بین بروند و دیگر قابل مشاهده نباشند.

استفاده از موم برای پر کردن خط و خش های عمقی

اگر بر روی عدسی عینک تان خط و خطوط نسبتا عمیقی افتاده است باید برای ترمیم و از بین بردن آن ها از موم استفاده کنید تا آن ها را پر کنند.

محصولاتی که از موم ساخته شده اند خراش هایی که به شکل عمیق تری بر روی عدسی ایجاد شده است را به صورت موقت از بین می برند و اگر قصد تعویض عدسی عینک تان را ندارید می توانید از این محصولات به صورت مکرر استفاده کنید

اعداد روی دسته عینک نشان دهنده ی چیست ؟

عینکی خش دار - از بین بردن خط و خش عینک

از بین بردن خط و خش عینک آفتابی با ترکیب آب و جوش شیرین

خواص قلیایی جوش شیرین، باعث از بین رفتن هرگونه باقی مانده اسیدی و باز گرداندن وضوح عدسی عینک میشود. برای ترکیب کردن این دو ماده ،یک قسمت آب را با دو برابر جوش شیرین در یک کاسه کوچک بریزید و به خوبی هم بزنید.

باز هم مقدار درست کردن این ترکیب بستگی به خط و خش عینکتان دارد. با یک قاشق غذا خوری آب و دو قاشق غذا خوری جوش شیرین شروع کنید و در صورت لزوم ، مقدار آن را افزایش دهید.پس از ترکیب کردن، مطمئن شوید که مخلوط آبکی نیست ،زیرا در از بین بردن خراش ها موثر نیست.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

یک تکه پنبه را درون ترکیب مورد نظر بخیسانید و به مدت 10 ثانیه به صورت حرکات دورانی بر روی عینک بچرخانید.سپس ترکیب را با آب سرد یا ولرم از روی عینک بشویید. مطمئن شوید هیچ اثری از ترکیب به خصوص بین عدسی و قاب عینک نمانده باشد.بعد با یک پارچه تمیز و نرم عینک را پاک کنید.

برای این کار میتوانید دستمال های میکرو فایبر تهیه کنید که در دارو خانه ها و سوپر مارکت ها در دسترس هستند.مانند روش قبل عینک را جلوی نور بگیرید و مطمئن شوید هیچ گونه خراشی باقی نمانده باشد.

کرم حکاکی شیشه عینک - از بین بردن خط و خش عینک

کرم حکاکی شیشه

اگر هیچ یک از روش‌های بالا کار نکند، محصولات شیشه‌ای را امتحان کنید. کرم‌های حکاکی شیشه حاوی یک ماده فعال هستند که به از بین بردن سطح بیرونی پلاستیکی کمک می‌کنند و خراش‌ها را از بین می‌برند. این کار را در لنز‌های شیشه‌ای استفاده نکنید.

رفع خش عینک آفتابی با پولیش ،واکس ماشین یا واکس لوازم خانگی

این نوع تمیز کننده ها و واکس ها بر روی عینک هم مانند سایر سطح ها عمل میکند. آنها اغلب در از بین بردن خش های روی عینک آفتابی به خصوص عدسی های ساخته شده از پلاستیک ، بسیار موثر و کارآمد هستند.

هرگز از تمیز کننده های اسیدی یا ساینده استفاده نکنید، زیرا به عینک عای شما آسیب میرسانند و حتی گاهی برای چشمانتان نیز مضر است.

از یک تکه پنبه و پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید.از اسفنج، یا پلاستیک های ضخیم در این مواقع استفاده نکنید که فقط باعث از بین رفتن و آسیب به عینک شما میشود.

پارچه نرم یا پنبه را آغشته به مواد نام برده کنید و به مدت 10 ثانیه با حرکات دورانی بر روی عینک خود بکشید.و بعد با یک پارچه نرم خشک کنید. مانند دفعات قبل، عینک را جلوی نور قرار دهید ،و در صورت مشاهده خش ، دوباره این کار را تکرار کنید.

بهترین زمان برای استفاده از عینک آفتابی چه ساعاتی است ؟

از بین بردن خط و خش عینک آفتابی با مایع تمیز کننده و پارچه های میکرو فایبر

برای تمیز و درخشان شدن شیشه عینک آفتابی تان بهتر است از مایع تمیز کننده و پارچه میکرو فایبر استفاده کنید اما در صورت نداشتن مایع تمیزکننده مخصوص می توانید از آب و مایع ظرفشویی به عنوان ماده پاک کننده و پارچه نخی (پنبه ای) به عنوان پارچه مخصوص استفاده کنید تا شیشه عینک آفتابی شما خش بر ندارد.

اسپری تمیز کننده عینک - از بین بردن خط و خش عینک

برای تمیز نمودن شیشه عینک ابتدا ماده تمیز کننده را روی هر دو شیشه بپاشید و سپس با پارچه میکرو فایبر عینک را تمیز کنید .هرگز بدون ماده تمیز کننده پارچه را به عینک نکشید زیرا سبب ایجاد خش بر روی شیشه عینک آفتابی تان خواهد شد.سعی کنید برای تمیز شدن شیشه و فریم عینک آفتابی خود پارچه را با حرکت دایره ای بر تمام نقاط شیشه بکشید تا شیشه عینک آفتابی تان تمیز و درخشان شود.

آیا خط و خش عدسی عینک به طور قطعی با روش های فوق از بین می روند؟

توجه داشته باشید تمام این روش هایی که گفته شد برای از بین بردن خطوط ایجاد شده روی عدسی کاربرد دارد اما نمی توان گفت یک روش قطعی و صد در صدی است و اگر خراش های ایجاد شده بسیار عمقی باشد با این روش ها اصلا از بین نمی روند.

همچنین این روش ها می تواند آسیب زا هم باشد یعنی اگر به درستی انجام ندهید به عدسی عینک تان صدمه وارد میکنید و به جای اینکه نتیجه خوبی به دست بیاورید مجبور خواهید شد به طور کل آن را تعویض نمایید.

در نتیجه پیشنهاد می کنم اگر از نتیجه ی کار مطمئن نیستید، از بین بردن خط و خش عدسی عینک تان به دست کاربلدان این روش بسپارید


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

چگونه از عینک در مقابل خط و خش مراثبت کنیم ؟

عینک را دائما تمیز کنید تا عدسی آن خراشیده نشود

برای تمیز کردن عدسی عینک از دستمال‌های معمولی یا گوشه لباس و تی‌شرت استفاده نکنید. همین کار یکی از عوامل اصلی خط و خش روی سطح لنز عینک است.

دستمال کاغذی، دستمال توالت، دستمال سفره و هر نوع دستمالی که از جنس کاغذ تهیه شده باشد نیز از دیگر عوامل ایجاد خراش روی عدسی عینک است. هرگز از این محصولات برای از بین بردن لکه‌های عینک استفاده نکنید.

در عوض، از دستمال‌های میکروفایبری برای پاک کردن لنز استفاده کنید. این پارچه‌ها به طور اختصاصی برای تمیز کردن عدسی عینک تولید و عرضه می‌شوند.

تاثیر عینک آفتابی در استایل مردانه و زنانه از گذشته تا امروز

نگهداری از عینک - از بین بردن خط و خش عینک

توجه داشته باشید که قبل از دستمال کشیدن، حتما عینک را زیر آب روان بگیرید تا هر نوع آلودگی یا ماده‌ای که روی سطح لنز است شسته شود. سپس لنز را دستمال بکشید. به این خاطر که مواد ریز که ممکن است به چشم دیده نشوند، باعث ایجاد خراش روی سطح لنز نشوند.

بهترین کاری که می‌توانید برای از بین بردن خش شیشه عینک طبی در حق عینک خود انجام دهید این است که قبل از تمیز کردن آن، دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید.

سپس روی عدسی عینک مقداری صابون مایع بریزید و با انگشتان دست روی سطح آن بمالید. عینک را آب بگیرید تا کاملا تمیز شود و کف صابون روی آن نماند. در آخر هم با دستمال میکروفایبری همه بخش‌های عینک را خشک و تمیز کنید.

عینک طبی را به روش صحیح نگهداری کنید

یکی از روش‌های پیشگیرانه برای از بین بردن خط و خش شیشه عینک طبی این است که به درستی از آن محافظت کنید. عینک طبی خود را در جیب، کیف یا ساک دستی نگذارید. حتی برای چند دقیقه هم این کار را انجام ندهید. عدسی عینک به اندازه کافی حساس هست که در عرض یک یا دو دقیقه هم خراشیده شود.

بهترین روش برای نگهداری هر نوع عینکی این است که آن را درون جعبه مخصوص یا کیف مخصوص عینک قرار دهید. کیسه‌های عینک هم باید از جنس میکروفایبری باشند تا مطمئن باشید درون پارچه خش بر نمی‌دارند.

با عینک طبی خود با مهربانی رفتار کنید

بهترین و کارآمدترین روش برای نگهداری از عینک و محافظت از آن در برابر هر نوع خط و خشی این است که با عینک به مهربانی رفتار کنید. یعنی چه؟ یعنی آن را با لنز روی میز یا زمین رها نکنید. اجسام نوک تیز را از عدسی عینک دور نگه دارید. عینک را با هر دو دست بگیرید و از چشم بردارید و انگشتان دست را روی سطح لنز نگذارید.

عینک آفتابی پولاریزه - از بین بردن خط و خش عینک

مراحل تمیز کردن شیشه عینک

  1. دستان خود را کاملا بشویید تا میکروب‌ها و چربی از دست به عینک منتقل نشود.
  2. عینک را زیر جریان آب نگه دارید تا از گرد و غبار و چیزهای دیگری که ممکن است باعث خراشیده شدن لنز‌ها شوند خلاص شوید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دارای آب سخت است، به جای آب شیر، از آب مقطر ‏استفاده کنید.
  3. عینک خود را با پارچه میکروفایبر به خوبی تمیز کنید.
  4. مقداری محلول پاک کننده را به هر دو طرف لنزها اسپری کنید. اگر از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید، استفاده از یک قطره بر روی هر دو طرف لنزها ‏کافی است. در صورت استفاده از مایع ظرفشویی، عینک را به خوبی آبکشی کنید.
  5. با تکان دادن عینک، رطوبت اضافی را گرفته و عینک را به خوبی خشک کنید.
عوارض استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل بینی

چگونه از عینک مان مراقبت کنیم ؟

  • برای جلوگیری از نا میزان شدن دو طرف عینک، حتما آن را با دو دست بردارید و بگذاریدو مستقیم پشت گوشتان قرار دهید. وفتی با یک دست عینک را بر میدارید یا می گذارید دسته ی آن کج و نامیزان می شود و روی صورت شما هم صاف نمی نشیند
  • حتی الامکان عینک را بالای سرتان قرار ندهید چون هم عدسی ها مخدوش می شوند و هم امکان افتادن و آسیب رسیدن به عینک افزایش می یابد
  • هرگز قسمت میانی عینک (حد فاصل بین دو چشم) را با انگشت فشار ندهید چون هم به بینی فشار می آید و هم به قاب عینک.
  • برای جا به جا کردن عینک و بالا بردن آن، عدسی عینک را بین انگشت شست و اشاره قرار دهید و عینک را به سمت بالا یا پایین بدهید.
  • اگر عدسی های عینک تان خیلی کثیف شده است یا به آن چیزی چسبیده، از اسپری تمیز کننده مخصوص استفاده کنید و با دستمال عینک آن را پاک کنید.
  • زمان هایی که از عینک استفاده نمی کنید آن را داخل جعبه ی خودش قرار دهید  چون رها کردن عینک در هر جایی از  محیط به آن صدمه می زند. اگر عینک تان را داخل جعبه ی خودش قرار نمی دهید دست کم مطمئن شوید که روی زمین نباشد.
  • زمانی که می خواهید از عطر و ادکلن، تافت و … استفاده کنید حواستان باشد عینک روی چشم هایتان نباشد چون این مواد هم به عدسی آسیب می رساند و هم لنت های بینی را کثیف می کند
  • هرگز با عینک نخوابید چون قاب عینک تان به شدت آسیب می بیند و عدسی ها هم مخدوش خواهند شد.
  • می توانید به جای اسپری های تمیز کننده ی عدسی عینک از ایزوپروپیل(الکل ۷۰%) استفاده کنید چون این ماده، اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی اکثر پاک کننده ها می باشد و تنها فرقش با آن ها نداشتن  رنگ و عطر اضافه شده می باشد.
  • حتما در هنگام خرید عینک، قابی را انتخاب کنید که درست اندازه ی صورت شما باشد نه کوچکتر و نه بزرگتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *