اولین ساعت مچی جهان
ساعت مچی

با اولین ساعت مچی جهان و تاریخچه آن آشنا شوید

اولین ساعت مچی جهان در کدام کشور اختراع شد؟ اولین کسانی که از ساعت مچی استفاده کردند چه کسانی بودند؟ چرا صفحه اولین ساعت مچی جهان گرد است؟ تمام آنچه که درباره ی تاریخچه ساعت مچی نیاز دارید را در کومولایف بخوانید.

اولین ساعت مچی جهان از کجا آمد و مبدا آن چه کشوری است ؟

سال 1275 میلادی نخستین ساعت مکانیکی در کشور انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. ساعت‌های اولیه به دلیل عدم رشد تکنولوژی ساعت بزرگ بودند و نمی‌شد آن‌ها را روی مچ دست بست برخی از آن‌ها بقدری بزرگ بودند که از گردن آویزان می‌شدند و توی جیب جا نمی‌شدند.

ساعت مچی قدیمی - اولین ساعت مچی جهان

به تدریج شکل و طراحی ساعت‌ها حرفه‌ای تر شد و ساعت‌های بزرگی که روی گردن آویزان می‌شد جای خود را به ساعت‌های جیبی دادند که بسیار زیبا بود و در استایل مردم تاثیر بسیاری داشتند. این ساعت‌ها در فاصله زمانی سال‌های 1504 تا 1508 عمومیت پیدا کردند و کم کم جای خود را در بین طبقه اشراف پیدا کردند.

قرن 16 میلادی اوج زمان استفاده از ساعت جیبی که در واقع مادر ساعت‌های مچی امروز است به شمار می‌آید. اولین ساعت مچی شناخته شده به سال 1571 بر می‌گردد زمانیکه ملکه الیزابت اول یک ساعت مچی از رابرت دادال هدیه گرفت.

قدیمی‌ترین ساعت مچی جهان که اکنون در دسترس قراردارد، ساعتی است که در سال1806 به جزفین همسر اول ناپلئون هدیه داده شده است.

مخترع اولین ساعت مچی جهان چه کسی است ؟

پیتر هنلین را نخستین سازنده ساعت مچی می‌شناسند، او در کشور آلمان نخستین نسخه ساعت‌هایی که روی مچ دست بسته می‌شدند را ساخت. کشورهای انگلیس و سوئیس پیشگامان طراحی و ساخت ساعت مچی در جهان به شمار می‌آیند.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومو

جنس نخستین ساعت‌های مچی که قابل حمل بودند از استیل بود و سپس کم کم آلیاژهای دیگری مثل برنج هم مورد استفاده قرار گرفتند. بسیاری از هنرمندان و طراحان حرفه‌ای ساعت، از طلا و نفره برای ساخت ساعت‌های لاکچری استفاده کرده‌اند و آن را با جواهرات مختلف تزئین کردند.

بهترین نوع بند ساعت مچی کدام است و مناسب چه افرادیست ؟

اولین ساعت مچی جهان توسط چه کسانی استفاده می‌شدند ؟

نخستین ساعت‌های مچی جهان توسط خانم‌ها استفاده می‌شدند و آقایان تا سال‌ها همچنان ساعت‌های جیبی را ترجیح می‌دادند. آقایان تا اوایل قرن بیستم بیشتر از ساعت جیبی استفاده می‌کردند، پس از آن استفاده از ساعت مچی بین خانم‌ها و آقایان عمومیت پیدا کرد و مدل‌های اختصاصی ساعت مچی مردانه طراحی و ساخته شد.

اولین ساعت‌های مچی مردان را نیروهای نظامی ارتش انگلیس در طول جنگ مورد استفاده قرار دادند. این ساعت‌ها به دلیل حضور در میدان جنگ استحکام بالایی داشتند و شکل و ساختار آن‌ها مناسب میدان‌های نبرد طراحی شده بود.

ساعت مچی عتیقه - اولین ساعت مچی جهان

بنابر این می‌توان گفت برخلاف نخستین ساعت‌های مچی زنانه که جنبه تزئینی و زیورآلات داشتند و معمولا با جواهرات تزئین می‌شدند، نخستین ساعت‌های مچی مردانه کاربرد نظامی داشتند و متناسب با نیاز ارتش طراحی و ساخته شدند.

تاریخچه اولین ساعت در ایران

در سال 1900 بود که عبدالله جواهری واردات ساعت های ساخت سوئیس را به ایران آغاز کرد. قبل از واردات این محصولات، او با خرید قطعات ساعت و اسمبل کردن آن ها در منطقه La Chaux-de-Fonds در سوئیس شروع کرد.

هر دو پسر او نیز در تجارت ساعت فعالیت می‌کردند؛ یکی به نمایندگی رولکس در کشور مشغول بود و دیگری محمود، تجارت پدران خود را در سال 1947 بدست گرفت و اولین فروشگاه امگا را در تهران افتتاح کرد.

تعدادی از مارک های دیگر مانند Tissot ، Oris ، Rado ، Sarcar ، Leonard یا Audemars Piguet یا ساعت ای پی به بازار ایران وارد شدند اما امگا، با موفقیت خود به سرعت تجارت اصلی خانواده ساعت های مچی در ایران شد.

وی برای ساده کردن مساله جانشینی -با وجود چهار فرزندش (سه پسر و یک دختر)- نام برند “محمود جواهری و پسران” را بنیان گذاری کرد. در این مرحله، دو مغازه اصلی و حدود چهل خرده فروش و یک تعمیرگاه کل توزیع و خدمات پس از فروش را در کشور راه اندازی کردند.

نکات مهمی که قبل از خرید ساعت مچی باید به آن توجه کنید !

هنگامی که انقلاب در سال 1979 رخ داد، این شرکت مجبور شد تمام فعالیت های خود را متوقف کند، به جز خدمات پس از فروش. این رویه پیش گرفته شد تا زمانی که وضعیت کشور اجازه داد مشاغل دوباره شروع به فعالیت کنند.


ساعت مچی کومو


ساعت مچی کومو

سال 1991 زمان اولین گسترش و توسعه این بیزنس بود بود که شامل تغییر نام هم می‌شد. در روند این تغییر نام، شرکت دیده بان تهران متولد شد. همچنین سه مارک جدید به نمونه کارها اضافه شد: پیر بالمین، ریموند ویل و لونگزین.

همان طور که کشور در حال بهبود وضعیت خود پس از یک انقلاب و جنگ ایران و عراق است، تقاضا برای ساعت های گران قیمت در حدود سال 1997 ظاهر می‌شود که بر روی 7 ساعت ساخت عالی سوئیس تمرکز عمده ای داشت. این چشم انداز استراتژی بلند مدت شرکت دیده بان تهران را طراحی کرد.

در طول این هفت سال شرکت دیده بان تهران از مارک های زیر در ایران استقبال کرد:

از دو مغازه متعلق به شرکت دیده بان تهران، یکی در اوایل دهه هشتاد فروخته شد. با ادامه رشد تعداد مارک ها، یک شرکت خواهر، شرکت Sarman برای مراقبت از ریموند ویل، لونگینز و پیاژه ایجاد شد. امروزه ما بر این باوریم که تاریخچه ساعت های رده بالای ساخت سوئیس در ایران هنوز در دست ساخت است و چه مشتری باشید و چه یک مشتاق ساعت، قطعاً بخشی از این تاریخچه هستید!

چرا صفحه اولین ساعت مچی جهان گرد است ؟

ساعت مچی کلاسیک - اولین ساعت مچی جهان

دلیل استفاده از صفحه گرد یک ریشه تاریخی دارد، نخستین ساعت‌هایی که انسان از آن استفاده می‌کرد، ساعت‌های خورشیدی بودند که شکل گرد داشتند.

در کنار آن‌ها ساعت‌های آبی و شنی هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما به نظر می‌رسد ساعت‌های آفتابی الهام بخش طراحان ساعت مچی بوده‌است و به همین دلیل شکل صفحه اولین ساعت‌ها گرد طراحی شده است.

دلایل اهمیت استفاده از ساعت مچی | حقایقی درباره ساعت مچی

خورشید از مشرق طلوع و در مغرب غروب می‌کند، در این مسیر حرکت دایره وار از طریق اندازه گیری سایه اجسام ساعت حدس زده می‌شد، این گردی الهام بخش طراحان اولیه ساعت بوده است.

به مرور ساعت‌های مستطیل و مربع شکل هم طراحی شداند و این روزها شاهد طراحی ساعت‌های فانتزی با ابعاد جالب توجه هستیم.

انواع ساعت های ابتدائی

بد نیست بدانیم که در گذشته بشر برای دانستن وقت و ایام، با توجه به تجربه و دانش زمانه، ساعت هائی را اختراع کرده و مورد استفاده قرار داده است، که مهمترین آنها عبارت می شده از سـاعت آبی، ساعت آفتابی، ساعت شنی یا ماسه ای و ساعت شمعی.


ساعت مچی کومونو


ساعت مچی کومو

سـاعت آبی

ساعت آبی نیز توسط مصریان اختراع شد. در این نوع ساعت، از جریان یک نواخت آب استفاده می کردند به این ترتیب که داخل ظرف مدرج سوراخ دار را با آب پر می کردند آب قطره قطره از سوراخ کوچک می چکید، و با توجه به مقدار آب خروجی، زمان و  ساعت را تا حدودی معلوم می کردند.

ساعت آفتابی

ساعت آفتابی وسیله‌ای است که زمان را با استفاده از مکان خورشید در آسمان می‌سنجد. معمول‌ترین نوع ساعت آفتابی از میله‌ای ساخته شده‌ است که روی صفحه‌ای قرار دارد و ساعت‌های شبانه‌روز روی صفحه نشانه‌گذاری شده‌اند. وقتی مکان خورشید در آسمان عوض می‌شود، مکان سایهٔ میله هم روی صفحه جابه‌جا می‌شود و ساعت را نشان می‌دهد.

ساعت شنی یا ماسه ای

ساعت شنی یا ماسه ای از دو حباب شیشه ای چسبیده به هم تشکیل می شده که میان آن، سوراخ باریکی برای رد شدن شن یا ماسه تعبیه می کردند، تا شنها بتدریج از حباب بالا به حباب پایین جمع شود. بعد ظرف را وارونه می کردند و همان عمل تکرار می شد. با معلوم شدن تعداد دفعات جابجا شده شن ها در حبابها، حدود تقریبی زمان  و ساعت مشخص می گردید.

چرا باید ساعت مچی را روی دست چپ ببندیم ؟

ساعت شمعی

در این نوع ساعت، بدنه شمع مدرج می شد و با سوختن شمع و کوتاه شدن آن زمان را محاسبه می کردند.

ساعت مچی کیو کیو - اولین ساعت مچی جهان

دلایل محبوبیت ساعت مچی

پاسخگوی نیاز همگان بودن

تمام ذات ساعت مچی عملکرد آن در بیان زمان است.  در صنایع ما هنوز زمینه هایی وجود دارد که استفاده از ساعت و زمان بسیار مهم است.  خلبانان ، مهمانداران هواپیمایی ، بازرگانان و زنان ، دلالان سهام ، مردان نظامی ، طراحان خانه ، تهیه کنندگان غذا.  اگر زمان عملکرد مهمی در زندگی شماست ، ساعت مچی چیزی است که قطعاً به آن نیاز خواهید داشت.

ساعت مچی‌ها معانی خاصی دارند

ساعت‌های مچی می‌توانند یادآور خاطرات زیادی باشند. برای مثال ممکن است بعد از دریافت اولین حقوق‌تان تصمیم گرفته باشید که ساعت مچی گران‌قیمتی بخرید تا همیشه آن لحظه را در خاطر داشته باشید. یا ممکن است از کسی آن را هدیه گرفته و به عنوان یادگاری نگه دارید.
با به دست داشتن ساعت مچی، که یادآور موضوعات و خاطرات خاصی برای‌تان است، علاوه بر چک کردن زمان می‌توانید از آن‌ به عنوان یک نماد برای تاریخ و گذشته‌تان استفاده کنید.

حواس پرتی کمتر دلیل استفاده از ساعت مچی

وقتی تلفن های هوشمند خود را می گیریم ، تنها زمان را نمی بینیم ، بلکه به روزرسانی ها را بررسی می کنیم ، بازی می کنیم ، فیس بوک را بررسی می کنیم ، عکس می گیریم.  حواسمان پرت می شود.  تا آنجا که در بسیاری از مقالات آنلاین در مورد اینکه چگونه تلفن های هوشمند ما واقعاً باعث می شوند مکالمه کمتری داشته باشیم ، صحبت شده است.  در حالی که ساعت مچی فقط دارای یک عملکرد ساده است.  تا بدانید ساعت چند است و در طول روز خود را در مسیر درست قرار دهید.

برای خرید ساعت مچی مردانه چه مواردی را در نظر بگیریم ؟

اعتماد به نفس استفاده از ساعت مچی

شگفت آور است که چگونه یک جواهر یا روسری ، یک کت خیاطی یا یک جفت کفش مجلسی به ما اعتماد به نفس می دهند.  خب ، ساعت مچی همان را به استایل ما اضافه می کند.  مردم متوجه ساعت می شوند.  منظورم این است که صادقانه بگویم  من وقتی یک استایل زیبا را می بینم از مردم در مورد ساعت هایشان سوال کرده ام.

ساعت به شما اعتماد به نفس می دهد و اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.چه چیز مهمتر از آن است که مورد توجه واقع شوید؟ و پوشیدن ساعت به شما کمک می کند تا مورد توجه قرار بگیرید.

ساعت‌های کوارتزی چه زمانی ابداع شدند و تفاوت آن‌ها با ساعت‌های مکانیکی در چیست ؟

در سال 1969 نخستین ساعت‌های کوارتزی وارد بازار شدند که تحول جدیدی در صنعت طراحی ساعت به شمار می‌آمد. بزرگترین تفاوت این دو ساعت در این است که ساعت‌های کوارتزی و دیجیتال به یک منبع انرژی مثل باطری نیاز دارند اما ساعت‌های مکانیکی بدون باطری کار می‌کنند.

ساعت‌های مکانیکی برای اینکه بتوانند کار کنند کوک می‌شوند، حتما ساعت‌های قدیمی که هر چند وقت یک بار باید کوک می‌شدند را به خاطر دارید. تامین انرژی در ساعت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون آن امکان کارکردن ساعت و نمایش دقیق زمان وجود نخواهد داشت.

ساعت قدیمی - اولین ساعت مچی جهان

در طی تاریخچه ساعت مچی بخش عمده‌ای از کار ساعت سازان به تامین انرژی ساعت و ابداع روش‌های نوین برای این کار اختصاص داشت.

هر روز شکل جدیدی از ساعت‌ها بر مبنای پیشرفت تکنولوژی و دستاوردهای بشر در این زمینه ارائه می‌شود. ساعت‌های هوشمند که همزمان کار چند دیوایس را انجام می‌دهند، آخرین دستاورد بشر در دنیای ساعت‌ها بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *