عینک آفتابی خلبانی
عینک آفتابی

عینک آفتابی خلبانی مدلی که هیچ وقت از مد نمی افتد !

عینک آفتابی خلبانی نوعی عینک آفتابی کلاسیک محسوب می شود که در گذشته برای خلبان ها طراحی شده بود ولی از مدت ها پیش در میان مردم نیز جای خود را پیدا کرده است. برای آنکه با عینک آفتابی خلبانی بیشتر آشنا شوید این مقاله از کومولایف را دنبال کنید.

عینک خلبانی چیست ؟

عینک خلبانی کلاسیک دارای پل پیونده‌دهنده دوگانه است و عدسی‌های آن شبیه اشکی هستند که به سمت پایین خم شده است. شکل این عینک مشابه عینک‌های خلبان‌ها طراحی شده است و اغلب بیشترین میزان محافظت در برابر تابش‌های مضر خورشید و دیگر آلاینده‌های محیطی را دارند.

برد پیت - عینک آفتابی خلبانی

این عینک‌ها اغلب دارای ساختار فلزی باریک هستند و در طول سال‌ها، طراحی‌های متنوعی به خانواده‌شان اضافه شده است.

عینک خلبانی که این روزها در بازار موجود است، پل دوگانه خود را حفظ کرده است و اما شکل عدسی آن اغلب بیضی یا مستطیلی است. جنس نمونه‌های مدرن این عینک طبی نیز از استات فشرده به جای فلز انتخاب می‎شود.

چرا خلبانان بیشتر از افراد عادی به عینک آفتابی نیاز دارند ؟

می‌دانیم که زمین توسط لایه اتمسفر احاطه شده است. این لایه به عنوان مانعی میان زمین و خورشید عمل می‌کند. به این ترتیب زمین از اشعه‌های بسیار شدید خورشید مصون می‌ماند. مشکل اینجاست که هواپیما بالاتر از لایه اتمسفر زمین پرواز می‌کند.

بنابراین لایه‌ای به عنوان محافظ میان خورشید و هواپیما وجود ندارد. از این‌رو خلبانان بیشتر در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار می‌گیرند. به طور دقیق‌تر به ازای هر ۱۰۰۰ فوت افزایش ارتفاع، ۵ درصد به میزان اشعه UV اضافه می‌شود.

در نتیجه خلبانان ملزم به استفاده از عینک آفتابی;هستند تا به عنوان یک لایه حفاظتی از چشم‌ها محافظت کنند.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

چرا عینک‌های خلبانی بین مردم بسیار محبوب هستند ؟

عینک با طرح خلبانی هرگز رنگ و بوی کهنگی به خود نمی‌گیرد. این عینک‌ها از چندین دهه قبل تا به امروز در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌اند و در آینده نیز همچنان محبوب خواهند ماند.

عینک خلبانی را اولین بار کمپانی بوش‌پلاس‌لومب طراحی و عرضه کرد. همان‌طور که از نام عینک مشخص است، در طول جنگ جهانی دوم به طور اختصاصی برای خلبان‌های نیروی هوایی ارتش آمریکا طراحی شده بود.

مزیت عینک آفتابی خلبانی در این بود که به طور کامل چشم خلبان را پوشش می‌داد و از ورود نورهای تیز و تند خورشید پیشگیری می‌کرد. لنزهای بزرگ عینک همچنین به خلبان‌ها کمک می‌کند تا در مانورهای هوایی و تغییر سریه زاویه‌های دید همچنان از نور خورشید مصون بماند و چشم‌هایش اذیت نشود.

چه مدل عینک آفتابی هایی برای فرم صورت الماسی مناسب است ؟

همین قابلیت‌های خوب باعث شد تا عینک خلبانی بین مردم عادی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

با اینکه عینک خلبانی فرم و طرح مردانه دارد اما رنگ‌های مختلف فریم و لنزهایی که برندهای مختلف برای آنها در نظر می‌گیرند باعث می‌شود تا زنان نیز بتوانند از این عینک‌ها استفاده کنند.

قدیمی ترین عینک آفتابی - عینک آفتابی خلبانی

آیا عینک آفتابی خلبانی برای صورت من مناسب است ؟

عینک آفتابی خلبانی چون طراحی چندسویه و تطبیق‌پذیری دارد، اصولا این عینک مناسب فرم صورت های مختلف است.

این عینک آفتابی مناسب صورت مثلثی می باشد.

این عینک، کمک می‌کند تا زاویه‌های صورت‌های مثلثی و مربعی کمتر دیده شود و مثلا چانه‌های تیز یا پیشانی‌های باریک این افراد به واسطه فرم اشکی قاب این عینک کمتر از حالت عادی دیده شده و چهره فرد زیباتر دیده شود.

عینک خلبانی طبی همچنین برای صورت‌های قلبی که دارای پیشانی‌ها پهن و چانه‌های مخروطی هستند نیز بسیار مناسب است.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

چگونه عینک آفتابی خلبانی استفاده کنیم؟

اگر تردید دارید که عینک خلبانی به شما می‌آید، اجازه دهید خیلی سینمایی این مطلب را برایتان تفسیر کنیم. اجازه ندهید که عینک آفتابی شما، برای شما چک بنویسد اما بقیه ظاهر شما نتواند ارزش پرداخت نقد را داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر قرار است عینک خلبانی بزنید، باید به استایل یا سبک و شخصیت شما بخورد.

سردبیر مجله واتس وات دیوید ام واتس می‌گوید: ” در نهایت چالش بر سر این است که فرد باید بدون هیچ تلاشی جذاب و خوش تیپ باشد تا عینک خلبانی بزنه نه اینکه عینک خلبانی بزنه برای اینکه صد در صد خوش تیپ بشه”

شکل اشکی چشم به صورت‌های لوزی، قلب، بیضی و مربع می‌آید. اگر فک سخت، استخوان‌های گونه پهن یا ویژگی‌های معمول صورتتان خطوط و زاویه دار است، شما آماده پرواز هستید.. اما اگر صورت باریک با ویژگی‌های مدور هست متاسفانه باید بر روی زمین بمانید. (عینک خلبانی مناسب صورت شما نیست)

عینک‌های خلبانی سایزهای متفاوتی دارند بنابراین انتخاب فریم با اندازه مناسب برای صورتتان و متناسب با چهره شما بسیار مهم است. پل بینی باید راحت بر بینی شما قرار بگیرد. اگر خیلی کوتاه باشد، عینک بر صورت شما خیلی بالا قرار می‌گیرد و اگر خیلی بلند باشد، رو بینی شما می‌افتد و بسیار پایین قرار می‌گیرد. مژه‌های شما نباد با عدسی ها برخورد کند و نباید خیلی به بینی شما بچسبند یا بر روی بینی شما جا بیندازد.

عوارض استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل بینی

عینک خلبانی معمولا ابروها را می‌پوشاند زیرا به شکلی طراحی شده که کل گودی چشم را بپوشاند. اگر حداقل بخشی از ابروهای شما را پوشش نمی‌دهد پس احتمالا عینک کوچک است.

عینک آفتابی خلبانی زنانه - عینک آفتابی خلبانی

چگونه سبک خلبانی باشید

مد حال حاضر عینک‌های آفتابی بزرگ مناسب با سبک خلبانی است با اینکه همچنان مدلی مردانه است. نکته خوب در مورد عینک خلبانی این است که می‌توانید سبک مناسب خود را انتخاب کنید: دارای تنوع جنس و ترکیب بندی از فریم فلزی تا کائوچویی، عدسی‌های جیوه ای تا رنگی.

خلبانی می‌تواند ظاهر قوی بسازد بنابراین می‌توانید بقیه وسایل خود را ساده بگیرید یا با آن تیپ بزنید. هر نشانی از نظامی گری را به حداقل برسانید بخصوص اگر با عدسی‌های جیوه‌ای راحت هستید اگر چه ممکن است به نظر امتحان آن سخت باشد. ظاهر خود را با بمب افکن های هوایی هماهنگ نکنید. از Top Gun  ایده بگیرید. تی شرت سفید، جین یا کتان و ظاهر سبک بدون تاریخ 1950 را برای خود بسازید.

عدسی‌ها یا فریم‌های تیره، جذاب تر و تقریبا برای ظاهر خوب غیر رسمی مناسب است. فریم‌های بزرگ به ویژه با عدسی‌های مشکی، مرموزی هوایی و اعتماد به نفس مردانه را بیشتر می‌کند. عدسی‌های رنگی به تازگی مد شده است و ویژگی غیر معمول بودن را بیشتر می‌کند.

با پیراهن‌های هاوایی یا تاپ‎‌های فوتبالی به خصوص در تعطیلات می‌تواند خوب باشد. این ها سبک‌های بسیار مدی هستند که می‌توانند با رنگهای آبی، زرد، نارنجی، و قرمز در عدسی‌ها تکمیل شود و شخصیت و اعتماد به نفس شما را نشان دهد در حالی که سبک رترو retro یا وینتیج vintage دارید.

اسپیتری می‌گوید: تطبیق پذیری (چند کاره بودن) این عینک متضمن ظاهر جذاب‌تر است که هم در شهر هم ساحل و استخر قابل استفاده است. نمی‌توانید از عینک کلاسیک خلبانی ری بن بگذرید اما این فصلِ عینک‌های باحال و جذاب گوچی و تام فورد و زینیا است.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

کدام چهره‌های مشهور از عینک آفتابی خلبانی استفاده می‌کنند؟

حال به معرفی افراد مشهور دنیا که از عینک‌های Aviator استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.

برد پیت (Brad Pitt) بازیگر معروف هالیوود جزو افرادیست که از عینک Aviator به عنوان عینک آفتابی استفاده می‌کند.

7 عارضه که عینک آفتابی غیر استاندارد بر چشمانتان می گذارد

جانی دپ (Johnny Depp) هنرپیشه، تهیه‌کننده، موسیقی‌دان،فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم آمریکایی‌است. از علاقه‌مندی‎های او عینک خلبانی Aviator با فریم طلایی و لنزهای آبی است.

جنیفر انیستون (Jennifer Aniston) بازیگر آمریکایی و برنده جایزه امی است. بزرگ‌ترین موفقیت خود را در سریال تلویزیونی دوستان به دست آورده است. او همسر سابق برد پیت بود و در سال ۲۰۰۵ از او جدا شد. جنیفر آنیستون به عنوان زیباترین زن جهان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. جنیفر عاشق عینک Aviator طلایی می‌باشد.

هایدی کلوم (Heidi klum) بازیگر، سوپر مدل و مانکن مشهور آلمانی است. کلوم همسر خواننده انگلیسی، سیل بود. او نیز از علاقه‌مندان عینک Aviator است.

عینک آفتابی جدید - عینک آفتابی خلبانی

مناسب‌ترین دسته عینک برای عینک‌های خلبانی

در حال حاضر انواع مختلفی از دسته عینک موجود است. این دسته ها عبارتند از:

  • دسته عینک Bayonet: شکل این بازوها به حالت صاف بوده و انتهای صافی دارند. این بازوها بهترین نوع برای عینک خلبانی می‌باشد. زیرا خلبانان ملزم به استفاده کلاه ایمنی و هندزفری هستند. تنها با این مدل بازو، راحتی خلبان فراهم می‌شود.
  • دسته عینک Skull: این بازوها رایج‌ترین مدل‌هایی هستند که در عینک‌های معمولی مشاهده می‌شود. این مدل قابل پیاده‌سازی در عینک خلبانان می‌باشد. استفاده از این سبک عینک در صورت نداشتن کلاه ایمنی و هندزفری مناسب می‌باشد.
  • دسته عینک Cable: انتهای بازوی این عینک کاملا خمیده است. به طوری که این خمیدگی در پشت گوش قرار می‌گیرد. این نوع عینک آفتابی برای زمانی که سر در حال حرکت است، مناسب است.

عینک آفتابی لویی ویتان - عینک آفتابی خلبانی

استانداردهای FAA برای عینک آفتابی خلبانی مناسب

  • عینک‌های آفتابی با لنزهایی از جنس پلی‌کربنات، پلاستیک و شیشه که حفاظت 100 درصدی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) انجام می‌دهند. لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای کیفیت بالایی دارند. در حالی که لنزهای پلی‌کربنات سبک‌تر بوده و مقاومت بیشتری دارند.
  • طیف رنگی استفاده شده در لنزها باید از میان رنگ‌هایی که بینایی و وضوح تصاویر را بهبود می‌بخشند، انتخاب شوند. اتحادیه هوانوردی فدرال (FAA) طیف روشنی از خاکستری با عبور 30%-15% درصدی نور پیشنهاد می‌کند. عینک آفتابی با طیف خاکستری، سبز-خاکستری و قهوه‌ای گزینه مناسبی خواهد بود.
  • لنزهای پلاستیکی روشن‌تر از لنزهای شیشه‌ای هستند و برای افرادی که نیاز به اصلاح بینایی دارند، مناسب‌تر است. در صورتی که خلبان نیاز به استفاده از عدسی عینک طبی داشته باشد، بهتر است از عینک‌های آفتابی سازگار با لنزهای طبی استفاده شود. عینک RayBan Aviator at Collection RB3025 می‌تواند ترجیح مناسبی باشد.
  • خلبانان نباید از عینک‌هایی با طیف رنگ آبی، زرد، کهربایی، نارنجی و بنفش استفاده کنند. زیرا این رنگ‌ها، رنگ طبیعی اشیا را دچار تغییر کرده و در نتیجه دیدن اشیاء برای خلبان دشوار می‌شود.
  • در طراحی و ساخت عینک خلبانی می‌بایست از رنگ‌هایی که بیش از 85% نور را مسدود می‌کنند، جلوگیری شود.
  • با وجود این‌که لنزهای پلاریزه مناسب عینک‌های آفتابی معمولی هستند، ولی گزینه مناسبی برای عینک خلبانی نیستند. از آنجایی که این لنزها جلوه و شفافیت نور را مسدود می‌کنند، امکان عدم تشخیص سایر هواپیماها از چشم خلبان وجود دارد. بنابراین در عینک‌های خلبانی از لنزهای پلاریزه استفاده نمی‌شود.
  • فریم‌های یک عینک خلبانی باید قابلیت همراه شدن با کلاه ایمنی و هندزفری را داشته باشد. به گونه‌ای که به راحتی بر روی هدست‌ها و کلاه‌های ایمنی قرار بگیرند و نلغزند.
  • استفاده از لنزهای شیشه‌ای فتوکرومیک در عینک‌های خلبانی توصیه نمی‌شود. زیرا بعد از ناپدید شدن نور خورشید، زمان زیادی طول می‌کشد تا لنزها به حالت عادی خود بازگردند که این می‌تواند خطرساز باشد.
3 ترفند که از سر خوردن عینک از روی بینی جلوگیری می کند

عینک آفتابی ری بن - عینک آفتابی خلبانی

مدل‌هایی از عینک آفتابی خلبانی برای آقایان

حالا که با ملاک‌های انتخاب یک عینک طرح خلبانی مناسب آشنا شدید قصد داریم چندین مدل جدید عینک خلبانی برند‌های معتبر موجود در ایران را برایتان معرفی کنیم.

چند مدل جدید از برند گوچی

  • Gucci Aviator Sunglasses, Black
  • Gucci Thin Metal Aviator Sunglasses
  • Gucci Slim Metal Aviator Sunglasses
  • Gucci Oversized Metal Aviator Sunglasses
  • Gucci Aviator Sunglasses, Blue
  • Gucci 1627/S Aviator Sunglasses
  • Gucci Aviator Style Acetate Sunglasses

مدل‌های برند ری بن

  • Ray Ban aviator sunglasses1973 Man Gold 58-14
  • Ray Ban sunglasses RB 8317 Chromance Man
  • Ray Ban Polarized designer
  • Ray Ban 3044aviator small metal sunglasses

تام کروز - عینک آفتابی خلبانی

مدل‌های برند دی اند جی عینک آفتابی خلبانی

  • D&G Accessories men’s aviator foldable sunglasses
  • D&G sunglasses DG2189
  • D&G DG2166-04/81 Gunmetal
  • D&G 0DG2118p12418f60 aviator sunglasses

 مدل‌های برند شوپارد عینک خلبانی

  • Chopard SCHB01 L45P Authentic Men’s Rose Gold Frame Green Lens Sunglasses Japan
  • Chopard Men’s SCHB32 383P 67 Gold Pilot Polarized Sunglasses
  • Chopard Men’s SCHC30 SCH/C30 Fashion Pilot Sunglasses

مدل‌هایبرند لویی ویتون عینک خلبانی

  • Authentic Louis Vuitton Attitude Aviator Men’s Sunglasses Z0260U Gold / Brown
  • Louis Vuitton Silver Men’s Damier Attitude Pilot Aviator Z0260U Sunglasses-USED
  • Louis Vuitton Grease Sunglasses Aviator Silver Gold
  • Authentic Louis Vuitton Oliver Aviator Men Sunglasses Yellow

عینک آفتابی زنانه - عینک آفتابی خلبانی

آیا عینک آفتابی خلبانی که اکنون در اختیار دارد را می‌توانم طبی کنم ؟

با اینکه می‌توان عدسی عینک‌های خلبانی را طبی کرد اما باید بدانید این کار کمی گران تمام می‌شود و دردسرهایی هم دارد. به این خاطر که عینک کنونی شما باید اندازه‌گیری شود تا لنز جدید دقیقا مطابق و به‌اندازه‌ی فریم آن تراشیده و ساخته شود. برای این منظور عینک باید حتما لنز قابل تعویض داشته باشد.

انواع فریم عینک کائوچویی | ویژگی های منحصر به فرد هر کدام

بنابراین توصیه ما این است که یک عینک دودی خلبانی جدید که از همان اول لنزش طبی است را خریداری کنید تا هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و هم مطمئن باشید که عدسی و فریم به خوبی با هم جور می‌شوند.

نحوه تشخیص عینک ریبن اصل

  • اولین موردی درباره ری بن باید بدانید اینست که ری بن یک لوگو منحصر به فرد با اسم خودش دارد و در عینک های ریبن این لوگو روی حدقه سمت چپ عینک به صورت واضح و دقیق حک شده. در نظر بگیرید که جزئیات لوگو بسیار بسیار مهم هست.
  •  مشخصه بعدی عینک ری بن اصل نوع جعبه و متعلقات همراه عینک است.در جعبه ریبن یک جلد چرمی دکمه دار با لوگو ری بن هست که روی دکمه جلد نیست لوگوی Ray Ban حک شده است. و همچنین یک شناسنامه عینک که در سایز کوچک هست که در طرف روی شناسنامه در حالت بسته لوگوی ری بن و طرف پشت آن لوگوی شرکت تولید کننده آن یعنی Luxottica چاپ شده است. دستمال مخصوص عینک که رنگ طوسی است و لوگوی قرمز رنگ روی اون چاپ شده است.
  • جعبه طوسی رنگی که در بالا متعلقات عینک درون اون بود توضیح دادیم یک جعبه طوسی رنگ (تقریبا هم رنگ دستمال عینک) با لوگویی واضح به رنگ قرمز از برند ریبن هست. از یک طرف در قسمت فوقانی در جعبه باز می شود و در قسمت پایینی جعبه بارکدی تقریبا مربعی شکل به صورت برچسب به جعبه زده شده. توجه داشته باشید که موارد زیر باید مشخصات روی عینک شما همخوانی داشته باشد
  • کد مدل روی دسته و این برچسب باید یکی باشد. معمولا با RB یا ORB شروع می شود.
  • کد رنگ روی دسته و این برچسب باید یکی باشد. معمولا یک ترکیب عدد و حروف بین 3 تا 5 حرف هست. 
  • سایز عینک که یا روی دسته و یا روی پل بینی حک شده و عددی بین 48 تا 63 هست باید با روی جعبه یکی باشد.
  • یک بارکد ویژه نیز روی برچسب وجود دارد که ادامه مراحل زیر رو انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *