عینک آفتابی پلاریزه
عینک آفتابی

3 روش تشخیص عینک آفتابی پلاریزه و دلایل اهمیت آن

سلامت چشم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین استفاده از عینک آفتابی پلاریزه از چشم در برابر اشعه های مضر محافظت می کند. به دلیل وجود عینک های تقلبی در بازار نحوه تشخیص عینک آفتابی پلاریزه اصل سخت است؛ اما با روش هایی که کومولایف در اختیارتان می گذارد به سادگی می توانید عینک آفتابی اصل را تشخیص دهید.

عینک آفتابی پلاریزه چیست ؟

یکی از شیوه‌های مؤثر در محافظت از چشمان استفاده از عینک آفتابی است. یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک عینک آفتابی استاندارد باید داشته باشد می‌توان به محافظت 100 درصد در برابر اشعه فرابنفش خورشید و پلاریزه بودن آن اشاره کرد.

عینک آفتابی - عینک آفتابی پلاریزه

هردو این ویژگی‌ها در ساخت عینک‌های آفتابی پلاریزه در نظر گرفته‌ شده‌اند. عینک‌های پلاریزه عینک‌هایی هستند که لنز آن‌ها با یک فیلم شیمیایی خاص پوشانده شده که میزان شدت نور را کاهش می‌دهند تا به چشم‌ها آسیبی وارد نشود.

نحوه عملکرد لنزهای پلاریزه

نور خورشید در همه جهت ها پخش می گردد ولی هنگام برخورد به سطوح مسطح تمایل دارد بعد از بازتاب ، به شکل پلاریزه در آید. پلاریزه به معنی بازتاب در یک جهت مشترک می باشد که معمولاً به طور افقی بوده و به همین دلیل موجب ایجاد نور آزاردهنده شدیدی می شود که دارای درخشندگی بسیار زیادی بوده(glare ) و در برخی از موارد موجب افت دید افراد خواهد شد.

عینک پلاریزه به دلیل داشتن خاصیت فیلتر نور در جهات خاص ، از عبور نور شدید منعکس شده جلوگیری نموده و به دلیل کاهش تابش (glare ) ، از میزان ناراحتی اشخاص کم می کنند.

این نوع از عینک ها ، انتخاب بسیار مناسبی برای اشخاص بالای 40 سال که به سپری نمودن زمان زیای در خارج از منزل می پردازند ، می باشند. لنز پلاریزه دارای ویژگی هایی است که می توان آن ها را با لنز های فتوکرومیک ترکیب کرده و برای اشخاصی که نیاز به استفاده از عینک طبی دارند استفاده کرد که موجب بهبود قابل توجه کیفیت دید خواهد شد.

همچنین می توان با اضافه نمودن پوشش آنتی رفلکس بر روی سطح پشتی لنز ، از انعکاس نورهایی که به شیشه عینک تابیده شده بر روی چشم جلوگیری کرده و به این ترتیب موجب راحتی بیشتر شخص شد.

کاربردهای عینک آفتابی پلاریزه چیست ؟

باید بگوییم که کاربرد عینک پلاریزه تنها برای افردی که بیشتر وقت خود را در کنار ساحل گذرانده و علاقه زیادی به ماهیگیری و قایقرانی هستند نبوده و تمامی افرادی که چشمان شان به نور بازتاب شده خیره کننده حساس بوده و به همین دلیل احساس ناراحتی می کنند ، می توانند از لنز های پلاریزه استفاده کنند.

کاربرد پلاریزه - عینک آفتابی پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه به دلیل تاثیر بسزایی که در کاهش میزان نورهای منعکس شده از سطوح براق و سطح جاده ها دارند ، به رانندگان کمک زیادی می نمایند و به عنوان عینک دید در شب استفاده می شود. همچنین اشخاصی همچون کسانی که عمل جراحی آب مروارید داشته و به نور حساس می باشند ، می توانند از عینک های پلاریزه بهره بگیرند.

تفاوت عینک‌های پلاریزه و یو وی چیست ؟

عمده‌ترین و مهم‌ترین تفاوت عینک‌های پلاریزه و غیر پلاریزه در لنز استفاده شده در ساخت آن‌ها است. عدسی که در ساخت عینک‌های پلاریزه استفاده می‌شود علاوه بر دارا بودن فیلتر UV پلاریزه نیز هستند.

این لنزها به دلیل فیلترهای چندلایه‌ای که بر روی لنز آن‌ها اعمال‌ شده است تنها اجازه عبور نور را در جهت عمودی می‌دهند و از میزان نورهای خیره‌کننده می‌کاهند. این در حالی است که عینک‌های غیرپلاریزه یا عینک‌های UV تنها برای کاهش میزان روشنایی مناسب هستند و فیلتری برای حذف نورهای زننده ندارند.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

مزایای عینک آفتابی پلاریزه

عینک های پلاریزه می توانند راحتی بینایی شما را تقویت کنند

وقتی از لنزهای پلاریزه استفاده می کنید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارید چشمان شما راحت تر می شود این عینکها میزان درخشش تابش نور را برای شما کاهش می دهد ، به این معنی که می توانید اشیاء را با وضوح مشاهده کنید حتی اگر محیط شما فوق العاده روشن باشد.

یعنی می توانید محیط اطراف خود را با رنگ اورجینال مشاهده کنید زیرا دیگر مجبور نیستید علاوه بر نمونه های عمودی ، الگوهای نور افقی را پردازش کنید ، در صورت پوشیدن آنها در اطراف آب ، حداکثر تأثیر این فناوری را خواهید دید .

شیشه زرد عینک آفتابی چه کاربردهایی دارد ؟

عینک آفتابی پلاریزه وضوح و کنتراست بینایی را افزایش می دهند

اگر می خواهید مواردی را ببینید که در معمولا سطحی روشن دارند ، لنزهای پلاریزه شده به شما این امکان را می دهند تا با کنتراست رنگ بهتری مشاهده کنید . افزایش درک رنگ و وضوح بینایی در مقایسه با عینک های که شیشه پلاریزه ندارند کاملا مشهود میشود .

عینک آفتابی اصل - عینک آفتابی پلاریزه

از آنجا که چشمان شما برای انتخاب اشیاء خاص در محیط سخت دچار مشکل میشود ، می توانید به لطف این محصول از مشکلات مربوط به خستگی چشم و سردرد بیشتر جلوگیری کنید .

عینک های پلاریزه می توانند تاثیر مضر UVA / UVB را کاهش دهند

اگر به طور مکرر در معرض نور قرار گیرید ، نور ماوراء بنفش می تواند به بینایی شما آسیب برساند ، تابش خورشید می تواند باعث ایجاد صدماتی شود که در مرور زمان می تواند منجر به کاهش دید برای برخی از افراد شود .

هنگامی که لنزهای پلاریزه را خریداری می کنید به شما امکان فیلتر کردن UVA / UVB را می دهد ، در این صورت خطراتی را که هنگام خارج شدن از خانه با آن مواجه هستید به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

کودکان بیش از بزرگسالان باید از این مزیت خاص استفاده کنند چراکه میتوانند حداکثر پیشرفت بالقوه را در بینایی خود تجربه کنند ، همچین لنزهای پلاریزه دارای ویژگی ای هستند که اشعه HEV را جذب می کند .

عینک های پلاریزه ، دیدن زیر سطح آب را آسان تر می کنند

اگر تا به حال تماشا کرده اید که علاقه مندان به مشارکت در ورزش های آبی کارهای خود را به خوبی انجام می دهند شک نکنید که آنها از عینک های پلاریزه استفاده میکنند . هنگامی که شما در حال قایقرانی ، ماهیگیری ، اسکی روی دریا هستید یا در یک فعالیت مشابه شرکت می کنید عمل فیلترینگ که با لنز انجام می شود دیدن زیر سطح آب را بسیار آسان تر می کند .

شما می توانید از بازتاب های نوری که رخ می دهد ، اجتناب کنید و به شما این امکان را می دهد تا ببینید هنگام شنا چه چیزی در اطراف شما وجود دارد. مخصوصا اگر در امتداد ساحل یا دریاچه سرگردان هستید و می خواهید از موانع احتمالی موجود در آب جلوگیری کنید .

عینک آفتابی ریبن - عینک آفتابی پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه میزان فشار چشم و عظلات اطراف چشم را کاهش می دهند

وقتی در یک روز روشن بیرون هستید ، اولین کاری که در پاسخ به نور زیاد انجام می دهید چیست؟ احتمالاً بد و بیراه گفتن به خورشید ? ، با پوشاندن چشم خود می توانید میزان قرار گرفتن در معرض تابش خیره کننده ای که ایجاد می شود را محدود کنید ولی این واکنش جسمی همچنین باعث ایجاد خستگی زیاد در عضلات در اطراف چشم ، گونه ها و بینی می شود که می تواند منجر به سردردهایی با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت شود .

قرمزی ، خستگی و تحریک عظلات اطراف چشم نیز از عوارض جانبی فشار چشم هستند. لنزهای پلاریزه برای خنثی کردن این مسئله مفیدند و به شما این امکان را می دهد که چشمان شما احساس راحتی کنند .

فرار از سردرد و میگرن

وقتی عینک‌ ­آفتابی پلاریزه بر چشم دارید، مجبور نیستید به خاطر فرار از تابش شدید نور خورشید، چشم­‌های خود را منقبض کنید و مرتب پلک بزنید. درواقع عینک پلاریزه به آرامش عضلات چشم و پلک های شما کمک خواهد کرد و حتی می­تواند از بروز سردرد جلوگیری کند. این عینک ها برای افرادی که با میگرن دست و پنجه نرم می­کنند هم گزینه‌­ی بسیار مناسبی به­‌نظر می‌­آید.

عینک آفتابی پلاریزه در سایه نیز کارایی خود را دارند

اگر شما یک جفت عینک آفتابی معمولی را خارج از خانه می پوشید ، ممکن است وسوسه شوید هنگام ورود به یک نقطه سایه دار ، عینک را از چشمان خود جدا کنید، اگر این اقدام را انجام دهید باعث افزایش تاثیر اشعه ماوراء بنفش و HEV روی چشم خود شدید زیرا دیگر هیچ گونه محافظی برای چشم شما وجود ندارد اما وقتی یک جفت لنز پلاریزه برای حمایت از سلامتی خود دارید ، می توانید عینک آفتابی را همچنان روی چشمان خود نگه دارید زیرا سطح کنتراست رنگ همچنان در محیط سایه دار مفید خواهد بود.

عینک آفتابی گربه ای از ملزومات استایل خاص پسندها

عینک های پلاریزه در ماه های زمستان بسیار خوب کار می کنند

اگرچه اسکی بازان و کسانی که با فضاهای برفی سروکار دارند ممکن است سعی کنند از عینک های پلاریزه برای کارهای روزمره خودداری کنند ، اما فصل زمستان مهمترین زمان برای جستجوی این فناوری است.

هنگامی که شما در برف تازه احاطه شده اید ، تا ۸۰٪ از اشعه UVA و UVB تابش نور خورشید می تواند به سمت شما منعکس شود این بدان معناست که میزان قرار گرفتن شما در معرض ان تقریباً دو برابر می شود پوشیدن عینک های پلاریره باعث کاهش درخشش و خطر قرار گرفتن در معرض این اشعه ها می شود در حالی که به شما امکان می دهد وضوح بیشتری را در خاص ترین شرایط مشاهده کنید.

عینک آفتابی رنگی - عینک آفتابی پلاریزه

عینک های پلاریزه برای همه افراد کاربرد دارد

مگر در مواردی که پزشک به شما بگوید ، همه می توانند برای محافظت از بینایی خود در برابر تابش نور خورشید از لنزهای پلاریزه استفاده کند . برخی از افراد احساس می کنند که به دلیل تنفس پوستی از محافظت بیشتری در برابر این مسئله برخوردار هستند ، اما این لزوماً صحیح نیست .

میزان خطر آسیب دیدگی چشم در معرض اشعه HEV و UVA / UVB یکسان نیست ولی برای همه اتفاق می افتد . عینک پلاریزه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود . اگر به لنزهای صحیح مجهز هستید ، هیچ دلیلی برای ترس از یک روز آفتابی یا گذراندن وقت در بیرون از منزل وجود ندارید.

عینک آفتابی پلاریزه می توانند تنوع رنگی زیبایی اینجاد کنند

تمایز رنگ با لنزهای پلاریزه باعث تفاوت در دنیا می شود وقتی با شرایط مختلف نورپردازی روبرو هستید، محصولات ارزان قیمت یک فیلتر کلی را ارائه می دهند که در نور بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا شکلی خاکستری با کاهش کنترانست رنگ ارائه میدهند اما خیلی بیشتر از ان را در عینک آفتابی پلاریزه و عینک مخصوص میتوان دید.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

معایب عینک پلاریزه

به نظر می­‌آید عینک­‌های پلاریزه از هرجهت فوق­‌العاده اند، اما بد نیست بخشی از مضرات عینک‌­آفتابی پلاریزه را نیز بدانید.

امکان خطای دید

عینک‌­های پلاریزه برای مشاهده و یا خواندن صفحه‌­ی مانیتور اصلا مناسب نیستند. این موضوع باعث شده تا مشاغل خاصی مثل خلبان­‌ها و یا رانندگانی که به اطلاعات روی صفحه ی مانیتور نیاز دارند برای استفاده از این عینک­‌ها محتاطانه عمل کنند.

اگر عینک پلاریزه بر چشمانتان داشتید و مجبور به خواندن مطلبی از روی صفحه‌­ی موبایلتان شدید، بهتر است برای چندثانیه عینک­تان را بردارید! یا شاید بهتر است بگوییم، اگر به­‌طورمرتب به تجهیزاتی مثل نرم­‌افزارهای مسیریابی احتیاج دارید، عینک­‌های پلاریزه گزینه­ی مناسبی برای شما نیستند.

پوشش محافظ UV

نکته­‌ی بسیار مهمی که لازم است به آن توجه کنید این است که یک عینک پلاریزه لزوما چشمان شما را در برابر اشعه­ی UV محافظت نمی‌­کند. درست است که بسیاری از لنزهای پلاریزه شده شامل پوشش محافظ اشعه UV نیز هستند.

اما تمام عینک­های پلاریزه به طور پیش‌­فرض، با لایه‌­ی محافظ اشعه‌­ی­‌ ماورای­‌ بنفش تولید نمی‌­شوند. فراموش نکنید که حتما پیش از خرید عینک­‌های پلاریزه، برچسب های محافظ UVA یا UVB را روی عینک مورد­نظر بررسی کنید.

عینک آفتابی ویفری - عینک آفتابی پلاریزه

هزینه ­ی بالا

هزینه‌­ی بالای عینک­‌های پلاریزه، خیلی از علاقمندان به این عینک ها را برای خرید آن­­ها دودل می کند. به­‌طور معمول عینک‌­های پلاریزه بین 30 تا 50 درصد، از عینک­‌های ­آفتابی معمولی گران­تر هستند. هر چند درمیان عینک­‌های ­آفتابی مارک‌دار نیز، عینک­‌هایی با قیمت بسیار بالا وجود دارند.

به‌­هرحال اگر قصد خرید عینک‌ ­آفتابی و مخصوصا عینک پلاریزه را دارید، اول از همه مطمئن شوید که با توجه به سبک زندگی یا شغل­تان، چه­‌نوع عینکی برای شما مناسب است. عینک‌­های پلاریزه به نظر وسوسه­‌انگیز می­آیند، اما اگر واقعا به آن­ها نیازی ندارید، یک عینک‌­آفتابی استاندارد می­تواند به‌­طورکامل از چشمان شما در­برابر اشعه­‌های مضر خورشید محافظت کند.

نحوه تشخیص عینک آفتابی پلاریزه

برای تشخیص عینک پلاریزه سه روش وجود دارد: تست‌کردن روی سطح بازتابنده، مقایسه‌کردن دو عینک، استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر. عینک‌های پلاریزه، بسیار محبوب هستند.

ویژگی این عینک‌ها این است که علاوه‌بر حفاظت از چشم در برابر آفتاب، تاب اشعه‌ها را کاهش می‌دهند. البته نسبت به عینک‌های معمولی، قیمت بیشتری دارند، بنابراین باید موقع خرید دقت کنید که بابت هزینه‌ای که می‌پردازید، حتما عینک پلاریزه خریده باشید.

محبوب ترین مدل های عینک آفتابی دخترانه و زنانه 2023

در ادامه، سه روش را برای تشخیص عینک پلاریزه از عینک معمولی معرفی می‌کنیم.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

روش اول: تست‌ کردن عینک روی یک سطح بازتابنده

یک سطح بازتابنده‌ای را پیدا کنید که زمان تابیدن نور، تابش خیره‌کننده ایجاد کند. برای این کار می‌توانید از آینه یا سایر سطوح تخت و براق استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تابش حاصل از این سطوح، حتی از فاصله‌ی ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متری هم قابل دیدن باشد. برای تابش نور روی سطوح می‌توانید فلاش گوشی خود را روشن کنید یا با چراغ‌قوه روی آن نوری بتابانید.

عینک آفتابی را در فاصله‌ی ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری در مقابل چشمان خود بگیرید. باید قادر باشید که سطح را از طریق یکی از عدسی‌ها در یک زمان، ببینید. بسته به اندازه‌ی عدسی عینک، ممکن است لازم باشد که آن را کمی به چشمان خود نزدیک‌تر کنید. عینک را به طرف بالا و ۶۰ درجه بچرخانید.

عینک شما باید در زاویه‌ای قرار بگیرد که یکی از عدسی‌ها کمی بالاتر از دیگری قرار داشته باشد. از آنجایی که عینک‌های آفتابی در یک جهت خاص، پلاریزه می‌شوند، چرخاندن عینک، پولاریزاسیون را مؤثرتر می‌کند. با توجه به نحوه‌ی تابش نور به سطح براق، ممکن است نیاز باشد که زاویه‌ی چرخش عینک را برای دیدن تغییرات قابل توجه، کمی تغییر دهید.

از طریق عدسی‌ها به صفحه نگاه کنید و میزان تابش را بسنجید. اگر عینک شما پلاریزه باشد، به وضوح متوجه خواهید شد که انعکاس نور از سطح براق، کاهش می‌یابد و حذف می‌شود. وقتی از طریق یکی از عدسی‌ها به سطح نگاه می‌کنید، تصویر، تیره است و تابشی اندک یا هیچ‌گونه تابشی مشاهده نمی‌شود؛ ولی هنوز هم به نظر می‌رسد که نوری از سطح می‌تابد.

اگر هنوز هم به تأثیر عینک در کاهش تابش نور اطمینان ندارید، چند بار عینک را از مقابل چشمانتان کنار ببرید تا تفاوت حضور و عدم حضور عینک را متوجه شوید.

عینک آفتابی مردانه - عینک آفتابی پلاریزه

روش دوم: مقایسه‌ی دو عینک

عینکی را که از پلاریزه‌بودن آن اطمینان دارید، در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید عینک پلاریزه‌ای که از قبل داشتید، همراه ببرید یا در فروشگاه، از عینک‌های پلاریزه‌ی دیگر استفاده کنید. این مقایسه فقط زمانی قابل انجام است که عینک دوم حتما پلاریزه باشد.

عینک پلاریزه را دورتر و عینک مورد نظر را در مقابل آن قرار دهید. عدسی‌های هر دو عینک را در مقابل چشمان خود تراز کنید. عدسی‌ها باید ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. عینکی که می‌خواهید پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، باید به شما نزدیک‌تر باشد و عینک پلاریزه، باید دورتر قرار بگیرد.

حواستان باشد که لنزها باهم تماس نداشته باشند، چون ممکن است باعث ایجاد خراش روی شیشه عینک شود. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، عینک‌ها را در مقابل نور امتحان کنید. با این کار، مقایسه‌کردن راحت‌تر می‌شود، به خصوص اگر برای اولین بار است که قصد دارید چنین کاری انجام دهید. تابش نور، نتیجه‌ی کار را واضح‌تر می‌کند.

می‌توانید از نور طبیعی برای این کار استفاده کنید؛ برای مثال نوری که از پنجره می‌تابد یا با چراغ قوه و فلاش گوشی، نور مصنوعی ایجاد کنید. عینکی که قرار است پلاریزه‌بودن آن را تشخیص دهید، ۶۰ درجه بچرخانید. یکی از لنزها باید مورب باشد و عینک پلاریزه باید در جایگاه خود ثابت بماند. درواقع فقط یکی از لنزهای عینک، هم‌راستا با لنز عینک پلاریزه قرار می‌گیرد.

فرقی نمی‌کند که عینک را به کدام طرف بچرخانید، ولی حتما هر دو شیشه‌ی عینک را محکم بگیرید که تکان نخورد. به قسمتی که لنز دو عینک هم راستا با هم قرار دارند، نگاه کنید. این بخش باید تیره‌تر از لنزی باشد که در مقابل عدسی عینک پلاریزه قرار ندارد.

اگر هر دو عینک پلاریزه باشند، این قسمت تاریک‌تر از زمانی است که مستقیم به آنها نگاه می‌کنید. اگر عینک مورد نظر پلاریزه نباشد، تفاوتی در رنگ آنها (عدسی مقابل عینک پلاریزه و عدسی که عینک پلاریزه درمقابل آن قرار ندارد) مشاهده نمی‌کنید.

روش سوم: استفاده از صفحه‌ی نمایش کامپیوتر

صفحه کامپیوتر خود را روشن کنید و میزان روشنایی آن را در بیشترین حالت قرار دهید. بیشتر وسایل الکترونیکی، فناوری ضد تابش مشابه عینک‌های پلاریزه دارند. پلاریزه‌بودن عینک را می‌توانید با نگاه‌کردن به صفحه، امتحان کنید. یک صفحه‌ی سفید باز کنید؛ چون روشنایی بیشتر، نتیجه‌ی تست را بهتر نشان می‌دهد.

عینک آفتابی مناسب صورت مثلثی را چگونه انتخاب کنیم ؟

عینک مورد نظر را به چشم بزنید. وقتی جلوی کامپیوتر قرار گرفتید، مثل همیشه عینک آفتابی مورد نظر را به چشم بزنید. درست در مقابل صفحه‌ی نمایش بنشینید. اگر صفحه‌ی نمایش دقیقا جلوی چشم‌های شما قرار ندارد، می‌توانید آن را بالاتر بیاورید تا درست در راستای چشم قرار بگیرد.

فرم رنگی عینک آفتابی - عینک آفتابی پلاریزه

همین‌طور که در مقابل صفحه نمایش نشسته‌اید، سر خود را ۶۰ درجه به طرف راست یا چپ کج کنید. یعنی درعین‌حال که در مقابل صفحه نمایش قرار دارید، بخش بالایی سر را به طرف راست یا چپ بدن کج کنید. اگر عینک پلاریزه باشد، به نظر می‌رسد که صفحه نمایش سیاه می‌شود، چون خاصیت ضدتابش عینک و صفحه، یکدیگر را خنثی می‌کنند.

اگر کج‌کردن سر به یک طرف جواب نداد، طرف دیگر را امتحان کنید. اگر این طرف هم نتیجه نداد، عینکی که به چشم زده‌اید، پلاریزه نیست. همیشه قبل از خرید، این تست‌ها را انجام دهید تا از پلاریزه‌بودن عینک، اطمینان حاصل کنید. بعضی از فروشگاه‌ها، کارت‌های مخصوص تست عینک‌های پلاریزه دارند. این کارت‌ها تصاویری دارند که فقط از طریق عینک‌های پلاریزه قابل دیدن است.

استفاده از لنزهای پلاریزه به چه کسانی پیشنهاد نمی شود ؟

عینک پلاریزه موجب راحتی دید بیشتری می شوند اما در موارد زیر توصیه نمی شوند :

  • اسکی روی برف : در هنگام اسکی نمودن افراد به منظور ادامه مسیر و جهت یابی باید نواحی روشن ناشی از انعکاس نور را ببینند.
  • مشاهده صفحه نمایش : لنزهای پلاریز موجب کاهش کیفیت تصاویر نمایش داده شده توسط دستگاه های خودپرداز بانک یا ATM ، پمپ های گاز پمپ بنزین و صفحه نمایش های کریستال مایع یا LCD می شوند.

همچنین باید بگوییم این امکان وجود دارد که مشاهده صفحه نمایش تلفن همراه با لنزهای پلاریزه مشکل تر باشد و خلبان ها برای مشاهده صفحه نمایش ال سی دی موجود در پانل ابزار با مشکل مواجه شوند.

ترفند های تشخیص عینک آفتابی اصل

برای تشخیص یک عینک آفتابی اصل راه‌های مختلفی پیش روی شما است:

1- بررسی برچسب و لوگوی عینک

برچسب نام عینک به‌طور معمول روی شیشۀ راست عینک چسبانده می‌شود. نام و لوگوی شرکت نیز روی بخش داخلی دسته عینک، در بخشی که کنار گوش قرار می‌گیرد، حک یا نوشته می‌شود. دقت کنید نام برند درست و بدون غلط املایی نوشته شده باشد. برای مثال اگر شما عینک برند ریبن را خریداری می‌کنید، دقت کنید که دارای نوشته Ray Ban باشد و نه چیز دیگری. هرگونه تفاوت در نوع نوشتار نشانگر تقلبی بودن عینک است.

بهترین راه تشخیص درست بودن نوشته نام و لوگوی برند مورد نظر این است که سری به وبسایت آن شرکت بزنید. دقت در نوع فونت و رنگ آن هم اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که نباید هیچ تفاوتی در فونت نوشتار و رنگ نوشته در نمونه‌های مختلف عینک آن برند دیده شود.

عینک آفتابی مناسب خانم های محجبه - عینک آفتابی پلاریزه

2- بررسی شماره مدل عینک

هر عینک استانداردی که در یک کمپانی معتبر ساخته شده، دارای شماره مدل ویژه خود است. این شماره به‌طور معمول روی بخش داخلی دسته عینک نوشته می‌شود. برای اطمینان از اصل بودن عینک کافی است این شماره را در لیست شماره مدل عینک، و در سایت آن برند جست‌وجو کنید. اگر شماره مدل عینک را در بین شماره عینک‌های آن برند پیدا کردید، پس عینک اصل را خریداری کرده‌اید.

3- خرید از فروشنده معتبر

خرید از فروشنده معتبر هم می‌تواند خیال شما را درباره اصل بودن عینک آسوده سازد. فروشندگان معتبر اعتبار خود را برای به دست آوردن سود بیشتر، از فروش عینک‌های تقلبی به خطر نمی‌اندازند. اگر هم از فروشندگان اینترنتی خرید می‌کنید، فروشگاهی را انتخاب کنید که اصل بودن کالا را ضمانت کرده باشد. همچنین امکان پس دادن آن، در صورت تقلبی بودن عینک وجود داشته باشد.

4- جعبه عینک

جعبه عینک آفتابی اصل هم اطلاعات مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد. نخستین نکته‌ای که برای تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی باید به آن توجه کنید، بودن نام برند و لوگوی آن روی جعبه عینک است. شماره سریال عینک را هم در روی جعبه جست‌وجو کنید و آن را با اطلاعات بروشور و روی قاب عینک تطبیق دهید. از دیگر اطلاعات روی جعبه عینک، مدل، رنگ، اندازه‌های قاب عینک و نام کشور تولیدکننده آن است. نام کشور سازنده روی دسته عینک هم باید نوشته شده باشد. برگه ضمانت عینک، به همراه برخی توضیحات دیگر هم داخل جعبه گذاشته می‌شود.

7 عارضه که عینک آفتابی غیر استاندارد بر چشمانتان می گذارد

5- جای عینک

جا عینکی هم تکلیف شما را برای تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی روشن می‌کند. در سایت هر برندی می‌توانید جاعینکی‌های آن را ببینید و با جاعینکی که در حال خرید آن هستید، مقایسه کنید. جای عینک آفتابی برندهای معروف باکیفیت و زیبا هستند. همراه آنها هم دستمال عینکی است که نام و لوگوی برند بر روی آن نوشته شده است.

6- آزمودن لنز یا شیشه عینک

جنس لنز عینک‌های آفتابی از شیشه یا پلی‌کربنات ساخته می‌شود. بسیاری از لنزهای عینک آفتابی از برندهای معروف، مانند ریبن، از جنس شیشه و با کیفیت بالا هستند. شیشه‌ای نبودن لنزها در این برندها نشانگر تقلبی بودن آن است. برای آزمودن شیشه عینک به آرامی با پشت ناخن خود به آن ضربه بزنید تا ببینید شیشه است یا از جنس دیگری ساخته شده است.

7- کیفیت قاب یا فریم عینک

بررسی کیفیت قاب عینک یکی دیگر از راه‌های تشخیص عینک آفتابی اصل است. قاب یا فریم عینک‌های آفتابی اصل بسیار باکیفیت و سبک هستند. قاب‌های نمونه‌های مشابه آنها در انواع تقلبی، وزن بیشتری دارند و به زیبایی، دقت و کیفیت نمونه‌های اصل ساخته نشده‌اند. در مقایسه عینک‌های فلزی اصل و تقلبی، متوجه سنگین بودن انواع تقلبی آن خواهید شد. در این مورد یک نکته کلی را به خاطر داشته باشید. برخلاف عینک‌های تقلبی، وزن عینک آفتابی اصل شما را خسته نخواهد کرد و جای آن روی بینی شما نخواهد ماند.

بودن هرگونه خط و خش، جای جوش، موج، تاب و هرچیز دیگری که نشانگر کیفیت پایین فریم‌ باشد هم گویای تقلبی بودن آن است. برخی از برندها فریم‌های پلاستیکی هم تولید می‌کنند، اما ظرافت در ساخت و کیفیت این فریم‌ها نیز بسیار بالا است. با نگاه کردن از بالا به قاب عینک، متقارن بودن یا نبودن آن را هم بررسی کنید.

8- بررسی لولای عینک

لولاهای عینک‌های آفتابی اصل باکیفیت و محکم هستند و باز و بسته شدن آنها نه خیلی سفت و نه شل است. باز و بسته کردن دسته عینک‌های آفتابی راحت است، اما شل و بدون کنترل نیست.

عینک آفتابی گربه ای زنانه - عینک آفتابی پلاریزه

9- توجه به نوشته‌های روی دسته عینک

برخی از واژه‌های نوشته‌شده روی دسته عینک آفتابی گویای تقلبی بودن آنها است. بودن کلمه‌های High Quality به‌معنای بسیار باکیفیت، Inspired By به‌معنای الهام گرفته از و Replica به‌معنای کپی بر روی دسته‌های عینک‌های آفتابی، گویای غیراصل بودن آنها است.

10- کیفیت مواد و مهارت در ساخت عینک

عینک برند معتبر دارای کیفیت بالایی است که در نگاه اول هم خود را نشان می‌دهد. محکم و بادوام بودن دسته و جنس خوب شیشه از موارد مهم در اصل بودن عینک‌های آفتابی است. هیچ‌گونه خط و خش، و عامل سوال‌برانگیز بر روی فریم و لنز عینک اصل دیده نمی‌شود. پدهای روی بینی در عینک‌های فلزی هم باید از مواد خوبی ساخته شده باشند. برخی از برندها نام خود را بر روی این قطعه‌های ریز هم ثبت می‌کنند.

11- محافظت چشم در برابر پرتوهای فرابنفش

از دیگر ویژگی‌های عینک‌های آفتابی اصل، محافظت چشم در برابر پرتوهای فرابنفش است. این مسئله در آزمایش لنزها مشخص می‌شود. با قرار دادن لنزها در دستگاه مخصوصی به نام فتومتر، مقدار جذب پرتوهای فرابنفش و دیگر پرتوهای آسیب‌رسان خورشید به وسیله لنز عینک مشخص می‌شود. مقدار قابل‌قبول جذب پرتوهای مضر خورشید برای چشم باید بالاتر از 95 درصد باشد.

12- توجه به قیمت عینک

قیمت عینک هم تاحدودی بیانگر اصل یا تقلبی بودن آن است. بسیاری از فروشندگان عینک‌های تقلبی در ابتدا قیمت بالایی برای کالای خود ارائه می‌کنند، اما با چانه زدن مشتری، تخفیف زیادی به او می‌دهند. این نکته مشخص‌کننده غیراصل بودن عینک است. قیمت عینک‌های برند بالا است و تخفیف زیادی ندارند. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که قیمت بالا هم نمی‌تواند مشخص‌کننده اصل بودن عینک باشد. پس باید اطمینان از اصل بودن عینک را از راه‌های دیگری به دست بیاورید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *