تشخیص عینک آفتابی uv400
عینک آفتابی

تشخیص عینک آفتابی uv400 و دلایل اهمیت استفاده از آن

باید بدانید عینک آفتابی های غیر استاندارد از چشم ها در مقابل اشعه های یو وی محافظت نمی کنند. بنابراین تشخیص عینک آفتابی uv400 از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از کومولایف روش تشخیص عینک آفتابی uv400 را به شما یاد خواهیم داد.

چرا محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش یا UV مهم است ؟

عینک آفتابی فرم چوبی - تشخیص عینک آفتابی uv400

آسیب به چشم ها و حتی پوست در مقابل اشعه مضر خورشید در طول زندگی افزایش پیدا می کند یعنی هر چه سن شما بیشتر می شود آسیب هایی از نور مضر آفتاب دیده اید بروز داده  میشود و حتی افزایش پیدا می کند اما کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر و آسیب چشمی هستند.

به دلیل اینکه بچه ها زمان زیادی را زیر نور آفتاب در کوچه یا پارک مشغول بازی هستند و جدای این موضوع چشم کودکان قرنیه شفاف تری نسبت به بزرگسالان دارند نتیجه اینکه نور بیشتری را رد می کنند و آسیب جدی تری خواهند دید اما از آنجایی که آسیب ایجاد شده در کودکان تا حدود سن 40 سالگی خودش را کمتر نشان می دهد و بعد از آن اغلب بیرونی می شود و بالاتر هم گفتیم که موجب بیماری چشمی می شود.

هنگام خرید عینک آفتابی اطمینان پیئا کنید که UV400 مخصوصا وقتی که برای کودکان عینک دودی بچگانه می خرید به این موضوع بیشتر هم دقت کنید. به هیچ عنوان فریم های فیک و یا اسباب بازی را جایگزین عینک دودی با UV مناسب برای فرزندانتان نکنید.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

اهمیت تشخیص عینک آفتابی اصل

تشخیص عینک آفتابی اصل برای حفظ سلامتی چشم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. عینک دودی اصل می‌تواند به طور کامل مانع از ورود اشعه‌های مضر فرابنفش به چشم شود و این دقیقا همان مشخصه‌ای است که باعث تولید و عرضه‌ی عینک‌های آفتابی شد.

نحوه تنظیم فرم عینک در خانه بدون نیاز به ابزار

با اینکه لایه ازن بخش زیادی از پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کند، اما همچنان بخشی از آنها به زمین می‌رسد که تابشش بر چشم می‌تواند خطراتی را برای سلامت ‌چشم به همراه داشته باشد.

به همین خاطر همیشه متخصصان چشم و بینایی تاکید ویژه بر استفاده از عینک آفتابی دارند.

اما باید توجه داشته باشید که عینک‌های تقلبی که دست فروشان یا برخی فروشگاه‌های نامعتبر به فروش می‌رسانند، قدرت جذب اشعه فرابنفش را ندارند و چه بسا ممکن است به سطح چشم هم آسیب برسانند.

عینک دودی مردانه - تشخیص عینک آفتابی uv400

سطح محافظ UV مناسب برای عینک دودی چقدر است ؟

قبل از هرچیزی باید بدانید که بهترین راه برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش یا UV مضر خورشید، انتخاب و خرید عینک آفتابی مناسب برای بیرون از منزل است اما چشمان شما چقدر به محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش نیاز دارد؟

جواب این سوال در عددی است که بالاترین رتبه حفاظتی UV را داشته باشد که طبق گفته ی بسیاری از آکادمی های چشم پزشکی دنیا شما باید آن عینک آفتابی را انتخاب کنید که از چشم شما بین 99% تا 100%  ادر مقابل اشعه UVA و UVB محافظت کند. در ادامه بیشتر و واضح تر در مورد این عدد صحبت خواهیم کرد.


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

یک عینک آفتابی مناسب UV چند دارد ؟

هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است. بنابراین به دنبال عینک دودی با برچسب uv400 باشید که تقریبا 100%  از چشمان شما در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند.عدسی هایی که محافظت UV400 دارند طول موج تا 400 نانومتر را کنترل می کنند.

عینک آفتابی را متناسب با رنگ چشم انتخاب کن !

همچنین 75% تا 90% نور مرئی خورشید را که جو زمین نفوذ می کند و به صورت اشعه های UVA و UVB به پوست و چشم شما می رسد، جلوگیری می کند و دید بهتری در روزهای پر نور خواهیم داشت این سطح بالای محافظت در برابر نور خورشید بسیار مهم و درست است چرا که با نداشتن عینک دودی مناسب ابتلا به بیماری های چشمی از جمله آب مروارید و غیره با گذشت زمان سریع تر افزایش پیدا می کنند.

عینک آفتابی زنانه - تشخیص عینک آفتابی uv400

میزان UV در عینک آفتابی پلاریزه چطور است ؟

عینک آفتابی پلاریزه برای محافظت از چشم شما در مقابل نور خیره کننده و بازتاب نور بسیار مناسب است اما این مفید بودن لزوما همیشه به معنی داشتن uv مناسب نیست ممکن است برخی از عینک های پلاریزه یو وی مناسب را نداشته باشد که ضعف محسوب می شود اما عموما UV400 جدا و پلاریزه نیز به عنوان ویژگی جدا در عینک وجود دارند.

موارد استفاده عینک آفتابی پلاریزه به طور خلاصه به دلیل فیلتر خاصی که دارد برای جلوگیری از نور خیره کننده مثل نوری که سطوح براق مثل آب ، برف و جاده ها در روزهای آفتابی استفاده می شوند. این موضوع را دوباره تاکید می کنیم که پلاریزه لزوم UV400 نیس، به طور مثال خیلی از عینک های پلاریزه ارزان قیمت. همیشه حتما برچسب UV400 را برای اطمینان چک بفرمایید.

نحوه تشخیص عینک آفتابی uv400


عینک آفتابی کومو


عینک آفتابی کومو

مراجعه به اپتومتر که دستگاه یو وی سنج (اسپکترومتر یا لنزمتر) داشته باشد.

بسیاری از اپتومترها یا بینایی سنج‌ها یا مطب‌های چشم پزشکی دستگاهی دارند که با استفاده از آن میزان محافظت عدسی عینک آفتابی در مقابل اشعه مضر آفتاب (UV-400) را اندازه گیری می‌کنند. این کار فقط چند ثانیه طول می‌کشد. معمولا هم هزینه‌ای بابت این کار از شما دریافت نمی‌کنند.

سایز عینک آفتابی و طبی رو اینجوری اندازه بگیر

تشخیص عینک آفتابی استاندارد که اشعه آفتاب را تا 400 نانومتر مسدود کند، با استفاده از دستگاه اسپکترومتر به راحتی قابل انجام است. در برخی فروشگاه‌های عینک آفتابی نیز دستگاه یو-وی سنج وجود دارد که برای شما می‌توانند استاندارد بودن عینک آفتابی را بررسی کنند.

تشخیص عینک آفتابی uv400 استفاده از اسکناس و چراغ قوه یو وی

شاید برای شما دسترسی به اپتومتر برای اندازه‌گیری درجه محافظت عینک آفتابی‌تان در مقابل اشعه مضر آفتاب مقدور نباشد اما با این راه حل می‌توانید در خانه نیز این تست استاندارد بون را انجام دهید.

عینک آفتابی مردانه جدید - تشخیص عینک آفتابی uv400

برای انجام تست یو-وی در خانه نیاز به یک چک پول و یا اسکناس و یک چراغ قوه UV دارید. چراغ قوه‌های UV برای بررسی اصلی و جعلی بودن چک پول‌های بانکی و اسکناس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی می‌توانید به جای چراغ قوه UV از دستگاه‌های تشخیص اصلی و جعلی بودن اسکناس که با اشعه ماورای بنفش کار می‌کنند نیز استفاده کنید.

گام اول) برای شروع تست، ابتدا چراغ قوه روشن را روی اسکناس بیاندازید تا بتوانید خطوط امنیتی موجود روی آن را مشاهده کنید.

گام دوم) حال، عینک آفتابی را روی اسکناس قرار دهید و نور چراغ قوه را از روی عدسی عینک آفتابی روی اسکناس بیاندازید. در این حالت اگر عدسی عینک آفتابی شما استاندارد باشد، دیگر نباید بتوانید هیچ کدام از خطوط امنیتی اسکناس یا چک پول را مشاهده کنید. چرا که عدسی عینک آفتابی همه اشعه UV را کنترل می‌کند.

چنانچه هنوز هم مقدار کمی از این خطوط امنیتی را مشاهده می‌کنید، یعنی عدسی عینک آفتابی شما به طور 100 درصد اشعه UV-400 را کنترل نمی‌کند و این به شدت خطرناک است.

عینک آفتابی مناسب زمستان چه ویژگی هایی دارد ؟

عینک آفتابی uv400 - تشخیص عینک آفتابی uv400

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نور این چراغ قوه را به طور مستقیم به چشم نتابانید. چرا که موجب آسیب جبران ناپذیر به شبکیه چشم می‌شود. همچنین از دسترس کودکان و اطفال نیز دور نگه دارید. همچنین چنانچه از قبل برای کودک خود عینک آفتابی تهیه کرده‌اید، بلافاصله یکی از تست‌های تشخیص عینک آفتابی استاندارد را برای او انجام دهید تا از سلامت و استاندارد بودن عینک آفتابی کودک خود مطمئن شوید.

تفاوت عینک آفتابی uv400 و پلاریزه

لنز های این دو عینک باهم متفاوت هستند. اگرچه این دو قابلیت می توانند در یک عینک باشند اما عملکرد آنها متفاوت است. عینک های یو وی فقط برای کاهش میزان روشنایی مفید هستند اما در حالت پلاریزه علاوه بر کم شدن نور های زیاد شکسته شده و کاهش پیدا می کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *